Blogg

Viktiga saker att tänka på inför flytten

17 okt 2020

Det finns flera sätt att förenkla en flytt på som annars lätt blir stressig. Nummer ett är planering och att vara ute i god tid. Men att även låta en flyttfirma sköta flytten underlättar.

Att flytta är både roligt och jobbigt på samma gång. Särskilt om man samtidigt ska sköta både jobb och familj och allt ska rulla på som vanligt. För att inte stressa ihjäl sig, och för att flytten inte ska bli en enda lång plåga, kan man ta hjälp av en flyttfirma med hela eller endast delar av flytten. Vissa flyttfirmor erbjuder även flyttstädning vilket kan vara skönt att ta hjälp med.

Man har rätt att nyttja det så kallade ROT-avdraget på privata flyttjänster, så det behöver inte alls bli så dyrt. Det gäller bara att vara ute i god tid med att boka flyttfirma då de bästa snabbt blir uppbokade.

En flyttfirma kan även hjälpa till med att packa

Många flyttfirmor kan också hjälpa till med att packa om man vill det. Eftersom de är proffs vet de hur man smartast fördelar vikt i flyttlådor så att de inte blir för tunga. Men även hur man slår in extra ömtåliga föremål så att de ska komma fram hela till den nya adressen. Tallrikar ska exempelvis placeras stående i flyttkartongerna medan vinglas ska slås in i silkespapper och läggas i mindre lådor som sedan packas ner i flyttlådor.

Många föredrar ändå att packa själva. Då kan det vara bra att veta att man av de flesta flyttfirmor kan få låna både flyttkartonger och förpackningsmaterial. De kör till och med hem det så man slipper slösa tid på att själv åka runt och leta kartonger.

Viktigt att flyttfirman har försäkring

Vissa flyttfirmor kan även erbjuda magasinering av bohag vilket kan vara bra. Ibland får man inte tillgång till den nya bostaden med en gång och för att då slippa betala dubbla hyror kan man magasinera sina saker.

Det är bra att först fundera över vilka saker man behöver hjälp med då man ska anlita en flyttfirma. Sedan kan man begära in offerter från ett par olika företag. Det finns gott om flyttfirmor att välja mellan och priserna varierar. Men att bara gå efter pris är en dålig idé då man även vill att företaget ska vara pålitligt och dessutom ha en försäkring. Att välja ett företag som har varit länge i branschen är därför ofta det bästa.

Få hjälp med flyttstädningen

7 okt 2020

Lika spännande och härligt som det är att börja pyssla i det nya hemmet, är det tråkigt att städa ur det gamla. Men som tur är finns det bra hjälp att få. Flyttfirmor tar hand om hela jobbet.

När datum för flytten har bestämts är det massor av saker som ska fixas. En av de sista innan livet i det nya hemmet kan få sin start är flyttstädningen. Man hittar lätt företagen på internet genom en snabb sökning. Man kan exempelvis söka på “flyttstädning Karlstad”. Bor man på annan plats skriver man in ortens namn. Då kommer man att få flera alternativ som man går igenom till man hittar ett städföretag som har de tjänster som man önskar.

Vad ingår i flyttstäd

Bostaden ska vara tom på möbler och andra saker. Allt för att det ska vara enkelt för städfirman att effektivt städa lägenheten. De torkar av golv och lister samt övriga ytor. Städar badrum med väggar och golv. Skurar toaletter och handfat. I köket städas alla ytor men här städas även utsidan och insidan av kyl, frys samt ugn. Även lådor och skåp städas ut. Så man skulle enkelt kunna säga att alla ytor samt skåp och lådor städas ur. Städbolagen har en specifik checklista som de går igenom steg för steg. Man kan dessutom använda sig av RUT-avdrag som innebär att man kan dra av 50% av arbetskostnaden.

Städbolagets tjänster

Har man använt en städfirma för flyttstädning och känner sig väldigt nöjd med de tjänster som erbjuds så finns det fler att beställa i framtiden. Några tjänster som erbjuds av flera städföretag är:

Visningsstädning: Vid försäljning av en bostad städas den för att visas i sitt bästa skick.

Hemstädning: Önskar man någon som kommer och tar hand om dammsugning, damning, torkning av golv m.m. så kan man boka in en städfirma. Tillsammans med företaget kommer man överens om vilka tjänster som ska ingå. Här kan man bland annat även beställa fönsterputs.

Storstädning: Om man ska ha en stor bjudning eller kanske flytta in i ett hus som stått tomt ett tag. Här städas varje detalj noga.

Kontorsstädning: Att hålla kontoret snyggt och rent och på så vis skapa en trivsam miljö för personalen.

Byggstäd: De flesta kan tänka sig hur det ser ut efter en renovering i hemmet. Istället för att man ska lägga ner tid på att städa kan man enkelt boka in en städfirma för att ta hand om jobbet.

När det är dags att flytta

30 sep 2020

Att flytta är inte bara att flytta dina saker, det är så himla mycket mer. Många bestyr runt omkring flytten som snabbt tömmer dig på energi. Med hjälp av en flyttfirma slipper du ta allt själv.

Att flytta innebär en massa olika känslor; glädjen över att påbörja sitt nya liv, men sorgen över att lämna sitt gamla. Men det är så mycket mer. Sakerna transporteras inte snabbt, lätt och enkelt till nästa ställe, de måste bäras ut. Sedan måste du ha en bil med ett släp som är stort nog. Men det får heller inte vara för stort och överskrida den tyngd du får dra.

Med hjälp av en flyttfirma så slipper du tänka på allt det. Allt du behöver göra är att packa ihop dina saker. Många flyttfirmor nuförtiden hyr ut sina flyttkartonger, vilket kan underlätta då du slipper köpa egna. Dessutom är de av väldigt hållbar kvalitet. I regel får man även skriva på dem, men allt sånt bör dubbelkollas med flyttfirman som hyr ut dem. Luta dig tillbaka och låt firman sköta jobbet.

Vad gör en flyttfirma?

De flesta flyttfirmor erbjuder idag att du inte behöver vara på plats när de är där. Allt du behöver ge är då information om vart allt ska. Flyttfirman står för bilen och för arbetarna, många har olika antal arbetare per flyttbil. Deras flyttbil är anpassad för att frakta varor, där du kan lämna dina saker i trygga händer. De som arbetar för en flyttfirma har en känsla för det och har blivit upplärda om hur de ska bära in även ömtåliga saker, som t ex pianon, marmorbord, glas, mm.

Vad behöver du tänka på?

När du anlitar en flyttfirma vill du alltid kolla dina olika alternativ. Ring gärna runt och få offerter, fråga även vilka kostnader som kan gå utanför. Det finns de som tar extra betalt för tyngre och otympligare saker. Fråga även om de har en försäkring som gäller dina varor hela vägen, dvs från dörr till dörr. Det är otroligt viktigt att välja ett företag som har försäkring ifall olyckan skulle vara framme.

När du ska bestämma vilken flyttfirma du ska använda dig av, ha gärna 2-3 olika alternativ att välja mellan. Betala hellre lite extra och få någon du känner är pålitlig. Kolla även upp hur det funkar för dem med RUT-avdraget, det är en viss rabatt du kan få på den totala arbetskostnaden. Läs mer om flyttfirma på denna sida: https://www.flyttfirmalidingö.se

Skippa all stress - boka flyttstädning

3 sep 2020

Att flytta och att städa är två saker som de flesta nog helst hade skippat. Det är stressigt, och speciellt flyttstädning kan vara svårt att lyckas med själv. Anställ en städfirma istället.

Svenskar flyttar generellt runt 10 gånger under en livstid. Alla som har flyttat vet att det är mycket som måste fixas i samband med flytten. Allt måste packas, du måste flytta och sedan kommer den fruktade flyttstädningen. En flyttstädning är inte en vanlig städning, utan det är viktigt att allt blir rent. Det ska städas i frysen, bakom frysen, taket, badrum, alla skåp - ja, överallt måste det bli städat på ett professionellt sätt. Det kan vara svårt att uppnå dessa resultat själv, och därför är det värt att boka en städfirma som utför flyttstädningen åt dig. Genom att anställa en städfirma får du tid för annat och du kan förhindra den stress som kommer med att flytta.

Hitta rätt städfirma

Det är självklart också viktigt att du hittar rätt städfirma för att utföra flyttstädningen. Du vill ju såklart att resultatet ska bli perfekt. Tyvärr finns det idag många oseriösa firmor online som inte går att lita på. Det första du kan göra är att kolla runt med familj, vänner och bekanta om de har en firma som de kan rekommendera. Om du inte får en rekommendation kan du istället kolla online vad det finns för olika städfirmor i din stad. Be om ett par offerter, som borde vara kostnadsfria, och jämför med vilka tjänster städfirman erbjuder. Det är också värt att kolla vad tidigare kunder har sagt om deras städfirma, och om de har varit nöjda. De flesta professionella firmor erbjuder också en garanti på deras tjänster, vilket är viktigt att ha när det kommer till flyttstädning.

Använd dig av RUT-avdraget för flyttstädning

För flyttstädning kan privatpersoner använda sig av RUT-avdraget för själva arbetskostnaden, men inte materialkostnaden. Det är ett skatteavdrag som personer över 18 år och som betalar skatt kan använda sig av. Det ligger idag på 50 % av arbetskostnaden, vilket gör det billigare att anställa flytthjälp. Det är däremot viktigt att du anställer en firma som betalar F-skatt, annars kommer du inte kunna använda dig av RUT-avdraget. Det går att använda RUT-avdraget upp till 50 000 kronor per år, men tänk på att det räknas ihop med ROT-avdraget. Firman brukar också fixa allt kring RUT-avdraget och många drar av avdraget redan på din första offert.

Hur löser du din flytt?

25 aug 2020

Ska du flytta från ett boende till ett annat? Eller ska ni ut och resa och är i behov av magasinering av ert bohag? Det finns firmor som löser alla möjliga situationer för dig i samband med flytt.

Har du någon gång reflekterat över vad en flyttfirma har för fler tjänster än att flytta dina saker från plats A till plats B? Du kanske har testat alla möjliga tjänster som de erbjuder, eller så är det dags. Först och främst är flyttfirman expert på att flytta dina saker, men de lånar även ut flyttlådor och kan hjälpa dig packar om du önskar även det. När en bostad är tömd kan du få hjälp med flyttstädning - här har flyttfirman oftast samarbetspartners som de kallar in. Förutom att flytta privatpersoners bohag hjälper de flesta firmorna även till med företagsflytt. Att flytta ett helt företag kan vara ett stort projekt med alla skrivbord, förvaringsmöbler och annat som ska med. En företagsflytt av större storlek tar vanligtvis ett par dagar att genomföra.

Mer än bara flytt av bohag

Bostadsflytt och företagsflytt är vanliga jobb för en flyttfirma i Katrineholm. Förutom dessa kan de även hjälpa till med flytt av enskilda föremål som du inte mäktar med själv såsom stora kassaskåp, pianon, flyglar och liknande. Du kan få hjälp att köra ditt bohag från ett hem inom Sverige till ett annat, men många firmor hjälper även till vid flytt utomlands. Att själv kunna resa till det nya landet och möta upp bohaget på plats är betydligt mer bekvämt än att behöva köra ner alla saker själv. Sist men inte minst finns tjänster med magasinering. Kanske behöver du inte alla saker i den nya lägenheten, kanske får de inte plats.

I väntan på nycklarna

I somliga fall blir du utan bostad under en kortare period och kan behöva tillfällig magasinering. Då kan flyttfirman ta hand om dina prylar och föra dem till sitt magasin för förvaring under en bestämd period. När du får tillgång till din nya bostad kan du enkelt beställa leverans av alla saker från magasinet. Genom att låta flyttfirman även stå för magasinering får du en enda faktura och allt samlat på en och samma plats. Vid köp av helhetslösningar från en och samma flyttfirma kan du även få bättre pris än om du nyttjade flera separata leverantörer. Så råkar du sälja din bostad innan du funnit din nya, se då det inte som ett problem. Vi tipsar att läsa mer på denna sida: https://www.flyttfirmakatrineholm.nu/

Planera för tunga lyft

27 apr 2020

En svensk flyttar minst tio gånger under sin livstid, i snitt. Ska du flytta? Har du stora möbler eller ett piano som ska med? Var rädd om din rygg. Anlita någon som är proffs på tunga lyft.

För de flesta människor är den första flytten inte så omfattande. Att lämna föräldrahemmet och dra till en egen lya är ofta ganska enkelt. Några kartonger och kanske en säng ska med, och viktiga saker som gitarren eller skidutrustningen. Men oavsett bohaget är det bra att tänka efter före. Att chansa eller hastigt kalla samman några kompisar som flyttgubbar kan få konsekvenser, både för dem och för möblerna. Det är tråkigt för alla inblandade om speglar krossas eller ytor repas. Personskador är naturligtvis ännu värre. Så se över försäkringarna redan i planeringen. Skriv ned vad som ska med och om du känner dig osäker, kontakta en flyttfirma för att diskutera saken.

Vad är viktigast när jag ska flytta?

Något som ofta tar längre tid än beräknat är sortering och städning. Inte minst när två singlar ska flytta ihop. Även om kärleken är stark kan det bli diskussioner om farmors byrå, det ärvda porslinet eller vilket köksbord som blir bäst på nya adressen. Det positiva är att det går att tjäna pengar på att sälja det man inte behöver själv, alternativt göra en god gärning genom att skänka det eller ge det till välgörenhet. Ett annat ämne som kan skapa diskussion är städningen. Många tycker det är mentalt påfrestande att städa det man lämnat. Om du har flyttat långt kan det vara omöjligt. Kolla om du uppfyller kraven för ROT-avdrag för flyttfirma och flyttstädning.

Visualisera kartonger och packning

Många tycker det är bra att skriva en lista för både nedpackning, flytt och uppackning. Det spelar roll i vilken ordning du packar ned och packar upp kartongerna. Att snabbt komma åt dricksglas och bestick i ditt nya hem har ju många fördelar. Någon tycker kanske att det låter präktigt och ambitiöst att märka boxarna med innehåll och rum? I slutänden tjänar du både tid och energi. Att gå runt i bostaden och tänka sig in i flytten är också smart. Då ser du att de ägodelar som kräver tunga lyft bör vara åtkomliga för bärremmar och flyttfirma. Börja packa det du använder sällan och ställ kartongerna i ett hörn. Notera hur du gör med belysningen. Det är omöjligt att få något gjort i mörker! Vi rekommenderar denna hemsidan: https://www.tungalyftt.se/

Att ta hjälp av flyttfirma - ett klokt val

8 apr 2020

Börjar du planera inför att flytta i, till eller från Borås? Letar du efter en pålitlig flyttfirma i Borås? Bespara din rygg och fokusera på nya lägenheten. Här är allt du behöver veta!

Det är mycket som ska falla på plats under en flytt. Det ska städas, fixas och donas med telefonabonnemang och adressändring, det ska kommuniceras med släkt, arbete och vänner, och ingenting får glömmas kvar i källaren eller på vinden. Det mesta som finns att göra under din flytt är det ju naturligtvis du själv som gör bäst. Du känner ju ditt eget hem, var du lagt undan allt du inte använder, och hur du bäst vill ha dina mindre ägodelar sorterade under flytten. Att inte ta för givet är dock alla tunga möbler som behöver flyttas. Det kan vara farligt att bära tungt utan att ha rätt teknik eller träning, och därför är det mycket klokt att ta hjälp av en flyttfirma i Borås.

nyinflyttad par

Viktigt att boka i tid

Redan en månad innan din flytt är det dags att boka flyttfirma. Det är bra att vara ute i god tid, då majoriteten av flyttar görs över helger och vid månadsskiften. Låt detta vara det första du gör i din flyttprocess. Efter det så kan du, i lugn och ro, börja beställa flyttkartonger och emballage för att undvika risken för att det som är ömtåligt och värdefullt går sönder, för att sedan börja packa ner det du kan själv. Om du har något som är i behov av extra stor omsorg under flytten, så ta hjälp av en erfaren packmästare på flyttfirman. De vet exakt hur man slår in på bästa och säkraste sätt. Se till att inte skjuta upp allt ditt packande tills slutet, så att du inte stressar och därmed riskerar att missa något.

Glöm inte flyttstädningen

När du städar din inredda bostad som du snart ska flytta ifrån så är det lätt att tro att det blir helt rent och färdigt för den som tar över efter dig. Det många tyvärr missar är hur mycket som också behöver städas efter att flytten gjorts och rummen står tomma. Golven kan behöver skrubbas eller putsas, och väggar och tak kan ibland också behöva tvättas. Det kan vara svårt att märka i en bostad du bott i länge. Det är därför en bra idé att även diskutera detta med din flyttfirma i Borås, då de allra flesta erbjuder hjälp även med flyttstädning.

10 tips för dig som ska flytta företaget

6 apr 2020

Står du inför en företagsflytt finns det flera faktorer att ta hänsyn till. Oftast är det en mer invecklad flytt än vad man trott som inkluderar flera delmoment och kräver en bra planering.

Har det blivit dags att flytta företaget? Visserligen finns det många delmoment att planera in och tänka på men oroa dig inte. Gör upp en lista över vad som måste göras och sätt igång. Framgången ligger i en bra organisering av uppgifterna. Här kommer 10 bra tips inför företagsflytten:

  • Börja i god tid.
  • Gör upp ett tidsschema.
  • Ta fram en budget.
  • Gör en bedömning av kostnaderna, helst tillsammans med kollegor från ekonomiavdelningen (om du inte är enskild företagare).
  • Bedöm hur mycket tid flytten kommer att ta och vilka som kommer att involveras i den. Ett eventuellt produktionsbortfall måste planeras och kontrolleras i förväg.
  • All intern tid som läggs på flytten måste ses som en projektkostnad. Se upp med hur hög denna blir.
  • Speciallösningar är till för företag som verkligen har råd med dem. Styr upp kostnader och arvode för inredningsarkitekt. Bedöm om du verkligen har råd med dem eller inte.
  • Stäm av löpande att alla delprojekt fortlöper trots att flytten sker enligt tidsplan.

Se över företagets behov

Vad är det viktigaste att ta hänsyn till vid företagsflytt? Firmans behov, så klart. Måste det nya kontoret möbleras med ny inredning, eller fungerar det lika bra med en komplettering där även gamla möbler används? Vad händer med stödtjänsterna såsom städning och leverans? Teknik och säkerhet är viktiga delar som behöver tas hänsyn till. Ska nya avtal tecknas när företaget flyttar? Att vara väl förberedd är en bra början på hela processen. Alla företag har sina specifika behov och arbetar utifrån olika förutsättningar. Därför finns det inga generella svar på ovanstående frågor utan de är upp till var och en att besvara.

Riskerna med att flytta företaget

Det kan kännas lite konstigt att prata om risker i samband med en flytt men det finns sådana. Här är några som du bör vara uppmärksam på:

  • förluster i samband med försenade eller uteblivna arbetsprocesser
  • budget och tidsplan överskrids på grund av flytt
  • dåligt utvald ny lokal där företagets medarbetare vantrivs

En stor risk kan förekomma i samband med uppsägning av hyresavtal eller andra avtal som har en stor juridisk vikt. Kontrollera noga villkoren för uppsägning och läs igenom kontrakt och avtal vid flyttplaneringen.

När flyttlasset går lämnar man det gamla bakom sig

29 mar 2020

Att flytta i Sollentuna är enkelt med rätt flyttfirma. Gå inte över ån efter vatten. Professionell hjälp finns nära dig, så att du kan flytta bekymmerslöst.

Kanske ska du flytta i tjänsten, eller också vill du komma närmare dina barn och barnbarn. Det kan också vara kärleken som drar, och att du ska gifta dig eller bli sambo. Oavsett av vilken anledning vill du lämna det gamla bakom dig. Ditt boende ska avslutas, det ska packas, flyttstädas och bostaden ska lämnas fläckfri till nästa hyresgäst eller köpare. Nu är det ju mycket jobb som ska göras, och på själva flyttdagen kanske du också har många mil att resa. En flyttfirma i Sollentuna har alla professionella resurser att sätta in, så att din flytt blir så bekymmerslös som möjligt för dig.

Du behöver inte ens packa

De flesta flyttfirmor är väldigt flexibla. Det betyder att du gör så mycket du har lust med själv, och sedan anlitar du dem för att göra resten. Kanske ska du flytta ett piano, eller en tung soffgrupp. Flyttbilarna är stora och personalen är rutinerad, så du kan överlåta jobbet på dem. Du kanske rentav vill ha hjälp med att plocka ner hela bohaget i kartonger, att flyttfirman transporterar det till din nya bostad och hjälper dig att packa upp det där. Då behöver du alltså inte ens packa. Det är service, och det är det du kan lita på att du får, om du beställer det och är tydlig med dina önskemål. Kanske behöver du även hjälp med att få något magasinerat, det kan gälla skrymmande möbler eller andra tillhörigheter. Även detta kan flyttfirman för det mesta fixa åt dig.

Märk upp lådorna

En smart grej, som du faktiskt kan göra själv, är att märka upp kartongerna med vad de innehåller. Det är en enkel åtgärd, men den sparar mycket tid när du ska ha bohaget på plats i din nya bostad. Det som ska vara i köket, sådant som ska in i förrådet, barnens rum, vardagsrummet eller sovrummet, kan man exempelvis packa ner så att man får in kartongerna på rätt ställe från början. Eftersom flyttfirman hjälper dig att bära, är det lätt att dirigera var lådorna ska placeras. Med professionell hjälp går flytten som en dans. Stressa därför inte i onödan. Det finns yrkeskunnigt folk som gärna hjälper till, om du bara ringer och anlitar dem. Vi rekommenderar: https://www.flyttfirmasollentuna.nu/

Pålitlig flyttfirma i Norrköping gör flytten smidig, enkel och bekväm

17 mar 2020

Ny bostad innebär en hel del pirr och förväntningar - men också mängder av kartonger och möbler som ska flyttas. Unna dig hjälp och låt en flyttfirma i Norrköping flytta bohaget åt dig!

Har du köpt en ny bostad i Norrköping? Ser du framemot din nya lya, men inte mot logistiken med själva flyttlasset? Ett hett tips är att ge dig själv en kombinerad ut- och inflyttningspresent genom att anlita en flyttfirma att sköta allting åt dig. Det är bekvämt, smidigt och flytten går bra mycket snabbare än om du skulle göra allting själv. En flyttfirma i Norrköping kan hjälpa till med alltifrån en komplett tjänst där såväl nedpackning av prylar och frakt av dem ingår, till att endast flytta möbler och redan packade kartonger. Du väljer själv hur pass mycket hjälp du vill ha. Oroar du dig för att något ska gå sönder? Du kan vara lugn. Professionella flyttfirmor är alltid noggranna med att hantera saker varsamt, och du kan känna dig trygg med att dina prylar är oskadda när de packas upp i ditt nya hem.

En enkel bokning är allt som behövs

Är det krångligt att anlita en flyttfirma? Behöver man ordna med mycket i förväg? Nej, det är varken krångligt eller mycket som behöver förberedas. När ditt flyttdatum är spikat och du har bestämt dig för att ta hjälp av en flyttfirma, är allt du behöver göra att meddela dem din nuvarande adress, när flytten ska ske samt vilken adress allt ska fraktas till. Önskar du hjälp med packning är det även bra att göra upp om ett datum ett par dagar innan för det, så att allt är helt färdigt när flyttlasset väl ska gå. Sedan tar flyttfirman hand om resten och du kan använda din tid åt något roligare!

Passa på att utnyttja RUT-avdraget

En del drar sig för att ta hjälp vid en flytt eftersom de tycker att det är en onödig kostnad. Och det är klart, visst kostar det en slant extra jämfört med om man gör det själv. Men visste du att flyttjänster faktiskt ger dig rätt att använda RUT-avdrag? En välkommen hjälp för många och något som kan reducera prislappen ganska rejält. Allra vanligast är att flyttfirman sköter allt det administrativa åt dig, med rapportering till Skatteverket o.s.v. Då är avdraget redan färdigt och redovisat när du får din slutfaktura och du slipper fixa med det själv. Vi rekommenderar denna sajt: https://www.flyttfirmanorrköping.nu

När du inte orkar med hela flyttstädningen

17 feb 2020

Ska det till att flytta? Många flyttar så här i början på året. Man kan behöva ett större boende, ett mindre boende eller så ska man byta jobb eller börja studera på ny ort. I alla dessa fall behöver man både packa, transportera alla sakerna, och sedan till sist flyttstäda så att både hyresvärd och bostadsägare som ska flytta in.

Det kan synas vara alldeles tillräckligt med jobb och lägga energi på att packa alla saker, skruva isär möbler och transportera allt det till det nya boendet. Att man dessutom sedan ska flyttstäda kan suga musten ur den mest energiska personen är inte så konstigt.

Få hjälp med fönsterputsning

Det är många moment bara i flyttstädningen. Det räcker tyvärr inte bara med att rengöra golv och alla ytor i kök och badrum. När man flyttar ska i princip allt mellan golvet och innertaket rengöras. Vilket för många blir svårt att tänka på och göra, för den som inte arbetar med sådana saker, dagligdags. Både golvet och väggarna ska vara fläckfria. Alla vitvaror ska tömmar och rengöras. Garage, förråd och liknande ytor ska rengöras. Dessutom ska alla fönster vara helt fläckfria. Om man klarar av de andra delarna i flyttstädningen själv kan man få hjälpa med fönsterputsningen så man slipper just de delarna av flyttstädningen. Det bästa är om man kan anlita en städfirma som kan komma och utföra det åt en så att man kan fokusera på andra saker och får över energi och tid till det.

Fönsterputs även vid andra tillfällen

Hittar man sedan en bra städfirma som kan komma och utföra fönsterputs, så kan man ju alltid sedan fortsätta anlita samma städare som kommer och städar ens fönster vid andra tillfällen. Man kan behöva tvätta sina fönster vid andra tillfällen; släktbesök, fester, studenten, bröllop och fester, bostadsvisningar och liknande. Då är det bra om man har hittat en städfirma som man märker kan putsa ens fönster. Och är det så att man helst av allt vill slippa hela flyttstädningne så kan man säkert fråga samma städföretag, då många erbjuder alla slags städning, som hemstädning, storstädning, flyttstädning och fönsterputs. 

Välj bäst städfirma för fönsterputs

Man kan googla "fönsterputs Stockholm" så att man kan hitta en städfirma som erbjuder just det. Sedan är det bara att ta kontakt, fråga om offert, resferenser och dylikt. Och sedan väljer man helt enkelt den som är bäst. Läs mer om fönsterputs i Stockholm på: https://www.fönsterputsstockholm.net.

Behöver du en flyttfirma i Södertälje?

7 feb 2020

Behöver du få tag i en flyttfirma i Södertälje? Om det är dags att flytta i, ur eller till Södertälje så kan det vara på sin plats att anlita en flyttfirma som är nära Södertälje. Och ska man flytta, är det smidigaste sättet att flytta på, genom att anlita en flyttfirma. Då bör man välja en som kan erbjuda olika tjänster inom flytt. Det kan vara allt från packning, urpackning, flyttstädning och transport.

En flytt är alltid en möjlighet till en nystart. Det innebär att du ges en möjlighet att ta fram en ny sida av din personlighet, som kanske var svårt på den gamla adressen. En ny plats ger chansen till söka nutt jobb, börja ny skola (kanske lite läskigt ändå) och skaffa sig nya vänner, nya grannar och kan ge chansen till en nystart.

Få smidig flytt

Se till att flytten blir så smidig som möjligt. Och det smidigaste sättet att flytta på är att anlita en duktig och pålitlig flyttfirma som tar hand om hela flytten åt en. Det är nämligen jobbigt att flytta. Man ska packa alla ens saker, skruva isär alla ens möbler, städa som en tok, bära och kånka sina saker, köra och hitta till den nya adressen. Det är ju inte bara det; sedan gäller det att barnen börjar trivas på den nya adressen, att alla hittar sina nya favoritställen.

Bostaden ska bli ren

Och det slutar inte där, dessutom ska bostaden rengöras in till sista spiken (nästan) så att eventuell hyresvärd eller bostadsägare blir nöjda med flyttstädningen. Det är som om kraven aldrig tar slut bara för att man tömmer sin bostad. Den ska dessutom bli så ren som det bara går. Allt ska städas; fönster, innertak, väggar, golv, element, lister och så vidare och så vidare.

Packa på rätt sätt

Sedan bör man packa alla sina saker. Man brukar alltid börja med de saker som man behöver få tag i, sist. Ser man dessutom till att skriva på packlådorna vad som finns däri, så hittar man dem snabbast. Och alla de saker som man minst av allt behöver, bör man packa först. På så sätt behöver man inte packa upp sakerna på nytt, när man bor kvar. Ser man till att packa ner alla undanstuvade saker i garage, förråd och garderober så kan man städa ur dem, samtidigt som man packar. Då ser man till att inte glömma städa ur ytor som man annars inte använder så ofta. 

Ska du flytta i Nyköping?

27 jan 2020

Bor du i Nyköping och är precis igång med att flytta? Då vet du hur mycket det är att göra. Dessutom måste sägas i sammanhanget att det alltid blir mer än vad man har tänkt sig. Det är nämligen svårt att föreställa sig alla saker som man är tvungen att göra, om man inte har flyttat många gånger förut.

Därför kommer här en välbehövlig check-lista. Det är alltid bra att ha en lista som man kan gå efter så att man kan säkerställa så att man inte glömmer bort något viktigt. Det är inte roligt när man precis anser sig färdig, men inser att man har glömt förrådet. Eller glömt alla saker som man har undanskuffat i garaget. Det är lite sent då att komma på att man måste packa ner alla sakerna i sista minuten.

Så kommer du ihåg alla saker:

  1. Boka flyttfirma. Vill du boka en flyttfirma i Nyköping, läs då mer på: flyttfirmanyköping.nu. Det är många som vill flytta antingen i slutet eller i början på månaden. Eftersom bostadskostnaderna ska betalas i slutet av månaden, vill man oftast flytta precis innan nästa månad för att slippa dubbla kostnader, vilket gör att alla flyttfirmor eller flyttlastbilar brukar vara upptagna som mest just då. Många flyttfirmor eller lastbilsuthyrare erbjuder därför lägre priser för dem som kan tänka sig att flytta mitt i månaden.
  2. Boka flyttstädning. Vill man inte, eller känner sig osäker på om hur man ska gå till väga för att flyttstäda så kan man boka in en städfirma som gör flyttstädningen åt en. På så sätt kan man säkerställa så att städningen blir tillräckligt bra när man ska lämna bostaden.
  3. Flytta alla abonnemang. Innan man flyttar bör man flytta alla abonnemang, såsom bredband och el, sophämtning eller om man har något annat som man beställer hem till sig.
  4. Meddela om adressändringar. Sedan ska man heller inte  glömma släkt och vänner som gärna vill veta vart man flyttar.
  5. Skaffa hem packlådor. När alla bokningar är gjorda, så att man vet att man kan flytta på utsatt datum, ja då är det sedan dags att packa ner alla ens saker, men också att slänga det man inte vill ha med sig, sälja eller skänka bort sådana saker.
  6. Packa ner allt i förrådet. Om man börjar sin packning och packar allt man har i förrådet, då vet man att man inte har glömt det som finns där. Det är lätt att glömma sakerna som man inte ser så ofta eller inte använder så ofta.
  7. Packa ner allt i garaget. På liknande sätt är det med sakerna i garaget; det är lätt att glömma allt som finns där då det är sällan man är där eller sällan som man använder det man har i garage.
  8. Packa ner allt i garderober. Även inne i bostaden kan det vara lätt att glömma alla undanskuffade saker som man har lagt i sina garderober. Börjar man med att packa ner allt sådant, så är det lättare att inte glömma allt som man inte ser.
  9. Packa ner allt i övriga bostaden. När man sedan ska packa ner alla saker är det på samma sätt som med garderoberna; packa först allt du inte behöver varje dag. Packa till sist ner det som du behöver, för sedan när du är på plats kommer du att behöva de sakerna först.

När företaget ska flytta

21 jan 2020

Ibland är det dags även för ett företag att flytta. Kanske fastigheten där man håller till, har blivit för trångt, eller har mist sin ändamålsenlighet. Då kan det vara bättre att flytta än att fortsätta finnas på ett kontor som inte längre räcker till. En företagsflytt kan bli riktigt jobbig om man inte planerar den noggrant. Och kanske anlitar en flyttfirma som kan ordna med företagsflytten i Stockholm.

Anlitar man en flyttfirma för företagsflytten i Stockholm, finns det cirak 20-tal som man kan anlita. De är då helt specialiserade på företag som ska flytta sitt bohag från den ena platsen till den andra.  De kan se till att transporten av alla packlådor och möbler går så säkert som det bara går. De kan ta ansvar för att allt kommer till den nya adressen. 

Skillnad om man gör det själv

Ska man sköta om företagsflytten själv, blir det en extra börda för alla i företaget. Är man endast ett familjeföretag, gör det kanske inte så mycket om alla hjälps åt och packar och flyttar efter bästa förmåga. Men är det ett större företag, kan det bli svårare och en större belastning för alla inblandade. Vem ska ta ansvar för själva flytten? Ska personalen packa, men om personalen inte är erfaren av företagsflyttar och vet hur de ska packa så att alla sakerna är säkra, hur ska man bära sig åt då? Det finns ofta ganska så känsliga saker på ett kontor, som datorer, datorskärmar, TV-apparater och liknande. Sådant kan gå sönder om de inte packas ner på ett hållbart sätt.

Anlita en professionell flyttfirma

Då är det mycket bättre att anlita en professionell flyttfirma som har gjort flera företagsflyttar tidigare. De kanske till och med är medmellan i Svenska flyttföretagarförbundet och känner till om det finns regler som reglerar branschen, och känner till hur man följer dem på bästa sätt. Många företagsflyttfirmor är också kvalitets- och miljöcartifierade, har egna ansvarsförsäkringar, och känner väl till de allmänna flyttbestämmelserna. De kan flytta åt företag på ett säkert sätt, och kan erbjuda säkerhet och trygghet så att företagen kan känna sig trygga att lägga hela ansvaret av företgsflytten till de professionella flyttfirmorna. Det viktigaste för företagen kanske är ändå att flyttfirman har egen ansvarsförsäkring, då de hanterar alla saker som företaget har och som är vitala för företaget självt. Det är även av vikt att flyttfirman ger företagen så pass mycket som de kan inbringa förtroende så att företagen vågar låta dem flytta åt dem. Läs mer om företagsflyttar i Stockholm på: https://www.företagsflyttstockholm.com.

Letar du flyttstäd i Västerås?

21 dec 2019

Ska du flytta i Västerås och behöver få tag i en städfirma för flyttstäd i Västerås? När man ska flytta är det många saker som man behöver få ordnade, då kan det vara bra att få hjälp med själva städningen, då det finns så många andra saker som man kan behöva utföra. Vilken städfirma är bäst lämpad för en flyttstädning?

Vilka kriterier är viktigast när man ska flyttstäda och anlitar en städfirma för detta? För att en flyttstädning ska accepteras och godkännas av hyresvärd eller bostadsägare så bör en städfirma göra arbetet med städningen på ett noggrant sätt. Alla dammråttor ska ju bort. Då gäller det att komma ihåg all smuts som finns bakom maskiner, spisar, och i alla hörn. Även uppe på väggarna.

Egentligen ska allt rengöras i bostaden

När man ska flyttstäda måste ju egentligen allt rengöras som finns i bostaden. Då är det bästa om städfirman har en egen checklista som de går efter så att de inte glömmer bort någon liten detalj. Det är nämligen lätt att glömma bort någon plats där det kan gömma sig en massa smuts. De bör då städa efter den listan. Då vet man att det är en städfirma som har noggranna städare. Det är ju det man vill ha. Och som man betalar för.

Fönstertvätt

För en städfirma är det naturligt att alltid tvätta fönster, men för en privatperson kan det lätt hända att man glömmer de viktiga fönster som alltid bör putsas innan man lämnar en bostad. Och förutom själva fönsterglasen, som förstås ska skina, bör man alltid rengöra även fönsterkarmar och fönsterbrädor.

Garderober

På liknande sätt är det med garderoberna; det är lätt att glömma dem. Men om man börjar med att packa allt som gömmer sig längst in i garderoberna och tvättar ur dem, så glömmer man inte bort dem. Garderober ska rengöras inuti, ovanpå och på utsidan.

Altan och balkong

På liknande sätt kan man lätt glömma bort att städa allt som kan finnas på altaner och balkonger. Och det är inte så konstigt då folk oftast vill gömma undan det som finns på altaneran och balkongerna. Varför tror ni annars att det finns så många konstiga saker på folk altaner och balkonger?

Garage och förråd

Ett garage ska alltid rengöras innan man lämnar över bostaden till nästa boende. Det är också lätt att glömma det som man har i förråd, då man ju lämnar saker i förrådet som man sällan tänker på. Det är ju därför som man har ett förråd.

← Äldre inlägg