Blogg

När flyttlasset går lämnar man det gamla bakom sig

29 mar 2020

Att flytta i Sollentuna är enkelt med rätt flyttfirma. Gå inte över ån efter vatten. Professionell hjälp finns nära dig, så att du kan flytta bekymmerslöst.

Kanske ska du flytta i tjänsten, eller också vill du komma närmare dina barn och barnbarn. Det kan också vara kärleken som drar, och att du ska gifta dig eller bli sambo. Oavsett av vilken anledning vill du lämna det gamla bakom dig. Ditt boende ska avslutas, det ska packas, flyttstädas och bostaden ska lämnas fläckfri till nästa hyresgäst eller köpare. Nu är det ju mycket jobb som ska göras, och på själva flyttdagen kanske du också har många mil att resa. En flyttfirma i Sollentuna har alla professionella resurser att sätta in, så att din flytt blir så bekymmerslös som möjligt för dig.

Du behöver inte ens packa

De flesta flyttfirmor är väldigt flexibla. Det betyder att du gör så mycket du har lust med själv, och sedan anlitar du dem för att göra resten. Kanske ska du flytta ett piano, eller en tung soffgrupp. Flyttbilarna är stora och personalen är rutinerad, så du kan överlåta jobbet på dem. Du kanske rentav vill ha hjälp med att plocka ner hela bohaget i kartonger, att flyttfirman transporterar det till din nya bostad och hjälper dig att packa upp det där. Då behöver du alltså inte ens packa. Det är service, och det är det du kan lita på att du får, om du beställer det och är tydlig med dina önskemål. Kanske behöver du även hjälp med att få något magasinerat, det kan gälla skrymmande möbler eller andra tillhörigheter. Även detta kan flyttfirman för det mesta fixa åt dig.

Märk upp lådorna

En smart grej, som du faktiskt kan göra själv, är att märka upp kartongerna med vad de innehåller. Det är en enkel åtgärd, men den sparar mycket tid när du ska ha bohaget på plats i din nya bostad. Det som ska vara i köket, sådant som ska in i förrådet, barnens rum, vardagsrummet eller sovrummet, kan man exempelvis packa ner så att man får in kartongerna på rätt ställe från början. Eftersom flyttfirman hjälper dig att bära, är det lätt att dirigera var lådorna ska placeras. Med professionell hjälp går flytten som en dans. Stressa därför inte i onödan. Det finns yrkeskunnigt folk som gärna hjälper till, om du bara ringer och anlitar dem. Vi rekommenderar: https://www.flyttfirmasollentuna.nu/

Pålitlig flyttfirma i Norrköping gör flytten smidig, enkel och bekväm

17 mar 2020

Ny bostad innebär en hel del pirr och förväntningar - men också mängder av kartonger och möbler som ska flyttas. Unna dig hjälp och låt en flyttfirma i Norrköping flytta bohaget åt dig!

Har du köpt en ny bostad i Norrköping? Ser du framemot din nya lya, men inte mot logistiken med själva flyttlasset? Ett hett tips är att ge dig själv en kombinerad ut- och inflyttningspresent genom att anlita en flyttfirma att sköta allting åt dig. Det är bekvämt, smidigt och flytten går bra mycket snabbare än om du skulle göra allting själv. En flyttfirma i Norrköping kan hjälpa till med alltifrån en komplett tjänst där såväl nedpackning av prylar och frakt av dem ingår, till att endast flytta möbler och redan packade kartonger. Du väljer själv hur pass mycket hjälp du vill ha. Oroar du dig för att något ska gå sönder? Du kan vara lugn. Professionella flyttfirmor är alltid noggranna med att hantera saker varsamt, och du kan känna dig trygg med att dina prylar är oskadda när de packas upp i ditt nya hem.

En enkel bokning är allt som behövs

Är det krångligt att anlita en flyttfirma? Behöver man ordna med mycket i förväg? Nej, det är varken krångligt eller mycket som behöver förberedas. När ditt flyttdatum är spikat och du har bestämt dig för att ta hjälp av en flyttfirma, är allt du behöver göra att meddela dem din nuvarande adress, när flytten ska ske samt vilken adress allt ska fraktas till. Önskar du hjälp med packning är det även bra att göra upp om ett datum ett par dagar innan för det, så att allt är helt färdigt när flyttlasset väl ska gå. Sedan tar flyttfirman hand om resten och du kan använda din tid åt något roligare!

Passa på att utnyttja RUT-avdraget

En del drar sig för att ta hjälp vid en flytt eftersom de tycker att det är en onödig kostnad. Och det är klart, visst kostar det en slant extra jämfört med om man gör det själv. Men visste du att flyttjänster faktiskt ger dig rätt att använda RUT-avdrag? En välkommen hjälp för många och något som kan reducera prislappen ganska rejält. Allra vanligast är att flyttfirman sköter allt det administrativa åt dig, med rapportering till Skatteverket o.s.v. Då är avdraget redan färdigt och redovisat när du får din slutfaktura och du slipper fixa med det själv. Vi rekommenderar denna sajt: https://www.flyttfirmanorrköping.nu

När du inte orkar med hela flyttstädningen

17 feb 2020

Ska det till att flytta? Många flyttar så här i början på året. Man kan behöva ett större boende, ett mindre boende eller så ska man byta jobb eller börja studera på ny ort. I alla dessa fall behöver man både packa, transportera alla sakerna, och sedan till sist flyttstäda så att både hyresvärd och bostadsägare som ska flytta in.

Det kan synas vara alldeles tillräckligt med jobb och lägga energi på att packa alla saker, skruva isär möbler och transportera allt det till det nya boendet. Att man dessutom sedan ska flyttstäda kan suga musten ur den mest energiska personen är inte så konstigt.

Få hjälp med fönsterputsning

Det är många moment bara i flyttstädningen. Det räcker tyvärr inte bara med att rengöra golv och alla ytor i kök och badrum. När man flyttar ska i princip allt mellan golvet och innertaket rengöras. Vilket för många blir svårt att tänka på och göra, för den som inte arbetar med sådana saker, dagligdags. Både golvet och väggarna ska vara fläckfria. Alla vitvaror ska tömmar och rengöras. Garage, förråd och liknande ytor ska rengöras. Dessutom ska alla fönster vara helt fläckfria. Om man klarar av de andra delarna i flyttstädningen själv kan man få hjälpa med fönsterputsningen så man slipper just de delarna av flyttstädningen. Det bästa är om man kan anlita en städfirma som kan komma och utföra det åt en så att man kan fokusera på andra saker och får över energi och tid till det.

Fönsterputs även vid andra tillfällen

Hittar man sedan en bra städfirma som kan komma och utföra fönsterputs, så kan man ju alltid sedan fortsätta anlita samma städare som kommer och städar ens fönster vid andra tillfällen. Man kan behöva tvätta sina fönster vid andra tillfällen; släktbesök, fester, studenten, bröllop och fester, bostadsvisningar och liknande. Då är det bra om man har hittat en städfirma som man märker kan putsa ens fönster. Och är det så att man helst av allt vill slippa hela flyttstädningne så kan man säkert fråga samma städföretag, då många erbjuder alla slags städning, som hemstädning, storstädning, flyttstädning och fönsterputs. 

Välj bäst städfirma för fönsterputs

Man kan googla "fönsterputs Stockholm" så att man kan hitta en städfirma som erbjuder just det. Sedan är det bara att ta kontakt, fråga om offert, resferenser och dylikt. Och sedan väljer man helt enkelt den som är bäst. Läs mer om fönsterputs i Stockholm på: https://www.fönsterputsstockholm.net.

Behöver du en flyttfirma i Södertälje?

7 feb 2020

Behöver du få tag i en flyttfirma i Södertälje? Om det är dags att flytta i, ur eller till Södertälje så kan det vara på sin plats att anlita en flyttfirma som är nära Södertälje. Och ska man flytta, är det smidigaste sättet att flytta på, genom att anlita en flyttfirma. Då bör man välja en som kan erbjuda olika tjänster inom flytt. Det kan vara allt från packning, urpackning, flyttstädning och transport.

En flytt är alltid en möjlighet till en nystart. Det innebär att du ges en möjlighet att ta fram en ny sida av din personlighet, som kanske var svårt på den gamla adressen. En ny plats ger chansen till söka nutt jobb, börja ny skola (kanske lite läskigt ändå) och skaffa sig nya vänner, nya grannar och kan ge chansen till en nystart.

Få smidig flytt

Se till att flytten blir så smidig som möjligt. Och det smidigaste sättet att flytta på är att anlita en duktig och pålitlig flyttfirma som tar hand om hela flytten åt en. Det är nämligen jobbigt att flytta. Man ska packa alla ens saker, skruva isär alla ens möbler, städa som en tok, bära och kånka sina saker, köra och hitta till den nya adressen. Det är ju inte bara det; sedan gäller det att barnen börjar trivas på den nya adressen, att alla hittar sina nya favoritställen.

Bostaden ska bli ren

Och det slutar inte där, dessutom ska bostaden rengöras in till sista spiken (nästan) så att eventuell hyresvärd eller bostadsägare blir nöjda med flyttstädningen. Det är som om kraven aldrig tar slut bara för att man tömmer sin bostad. Den ska dessutom bli så ren som det bara går. Allt ska städas; fönster, innertak, väggar, golv, element, lister och så vidare och så vidare.

Packa på rätt sätt

Sedan bör man packa alla sina saker. Man brukar alltid börja med de saker som man behöver få tag i, sist. Ser man dessutom till att skriva på packlådorna vad som finns däri, så hittar man dem snabbast. Och alla de saker som man minst av allt behöver, bör man packa först. På så sätt behöver man inte packa upp sakerna på nytt, när man bor kvar. Ser man till att packa ner alla undanstuvade saker i garage, förråd och garderober så kan man städa ur dem, samtidigt som man packar. Då ser man till att inte glömma städa ur ytor som man annars inte använder så ofta. 

Ska du flytta i Nyköping?

27 jan 2020

Bor du i Nyköping och är precis igång med att flytta? Då vet du hur mycket det är att göra. Dessutom måste sägas i sammanhanget att det alltid blir mer än vad man har tänkt sig. Det är nämligen svårt att föreställa sig alla saker som man är tvungen att göra, om man inte har flyttat många gånger förut.

Därför kommer här en välbehövlig check-lista. Det är alltid bra att ha en lista som man kan gå efter så att man kan säkerställa så att man inte glömmer bort något viktigt. Det är inte roligt när man precis anser sig färdig, men inser att man har glömt förrådet. Eller glömt alla saker som man har undanskuffat i garaget. Det är lite sent då att komma på att man måste packa ner alla sakerna i sista minuten.

Så kommer du ihåg alla saker:

  1. Boka flyttfirma. Vill du boka en flyttfirma i Nyköping, läs då mer på: flyttfirmanyköping.nu. Det är många som vill flytta antingen i slutet eller i början på månaden. Eftersom bostadskostnaderna ska betalas i slutet av månaden, vill man oftast flytta precis innan nästa månad för att slippa dubbla kostnader, vilket gör att alla flyttfirmor eller flyttlastbilar brukar vara upptagna som mest just då. Många flyttfirmor eller lastbilsuthyrare erbjuder därför lägre priser för dem som kan tänka sig att flytta mitt i månaden.
  2. Boka flyttstädning. Vill man inte, eller känner sig osäker på om hur man ska gå till väga för att flyttstäda så kan man boka in en städfirma som gör flyttstädningen åt en. På så sätt kan man säkerställa så att städningen blir tillräckligt bra när man ska lämna bostaden.
  3. Flytta alla abonnemang. Innan man flyttar bör man flytta alla abonnemang, såsom bredband och el, sophämtning eller om man har något annat som man beställer hem till sig.
  4. Meddela om adressändringar. Sedan ska man heller inte  glömma släkt och vänner som gärna vill veta vart man flyttar.
  5. Skaffa hem packlådor. När alla bokningar är gjorda, så att man vet att man kan flytta på utsatt datum, ja då är det sedan dags att packa ner alla ens saker, men också att slänga det man inte vill ha med sig, sälja eller skänka bort sådana saker.
  6. Packa ner allt i förrådet. Om man börjar sin packning och packar allt man har i förrådet, då vet man att man inte har glömt det som finns där. Det är lätt att glömma sakerna som man inte ser så ofta eller inte använder så ofta.
  7. Packa ner allt i garaget. På liknande sätt är det med sakerna i garaget; det är lätt att glömma allt som finns där då det är sällan man är där eller sällan som man använder det man har i garage.
  8. Packa ner allt i garderober. Även inne i bostaden kan det vara lätt att glömma alla undanskuffade saker som man har lagt i sina garderober. Börjar man med att packa ner allt sådant, så är det lättare att inte glömma allt som man inte ser.
  9. Packa ner allt i övriga bostaden. När man sedan ska packa ner alla saker är det på samma sätt som med garderoberna; packa först allt du inte behöver varje dag. Packa till sist ner det som du behöver, för sedan när du är på plats kommer du att behöva de sakerna först.

När företaget ska flytta

21 jan 2020

Ibland är det dags även för ett företag att flytta. Kanske fastigheten där man håller till, har blivit för trångt, eller har mist sin ändamålsenlighet. Då kan det vara bättre att flytta än att fortsätta finnas på ett kontor som inte längre räcker till. En företagsflytt kan bli riktigt jobbig om man inte planerar den noggrant. Och kanske anlitar en flyttfirma som kan ordna med företagsflytten i Stockholm.

Anlitar man en flyttfirma för företagsflytten i Stockholm, finns det cirak 20-tal som man kan anlita. De är då helt specialiserade på företag som ska flytta sitt bohag från den ena platsen till den andra.  De kan se till att transporten av alla packlådor och möbler går så säkert som det bara går. De kan ta ansvar för att allt kommer till den nya adressen. 

Skillnad om man gör det själv

Ska man sköta om företagsflytten själv, blir det en extra börda för alla i företaget. Är man endast ett familjeföretag, gör det kanske inte så mycket om alla hjälps åt och packar och flyttar efter bästa förmåga. Men är det ett större företag, kan det bli svårare och en större belastning för alla inblandade. Vem ska ta ansvar för själva flytten? Ska personalen packa, men om personalen inte är erfaren av företagsflyttar och vet hur de ska packa så att alla sakerna är säkra, hur ska man bära sig åt då? Det finns ofta ganska så känsliga saker på ett kontor, som datorer, datorskärmar, TV-apparater och liknande. Sådant kan gå sönder om de inte packas ner på ett hållbart sätt.

Anlita en professionell flyttfirma

Då är det mycket bättre att anlita en professionell flyttfirma som har gjort flera företagsflyttar tidigare. De kanske till och med är medmellan i Svenska flyttföretagarförbundet och känner till om det finns regler som reglerar branschen, och känner till hur man följer dem på bästa sätt. Många företagsflyttfirmor är också kvalitets- och miljöcartifierade, har egna ansvarsförsäkringar, och känner väl till de allmänna flyttbestämmelserna. De kan flytta åt företag på ett säkert sätt, och kan erbjuda säkerhet och trygghet så att företagen kan känna sig trygga att lägga hela ansvaret av företgsflytten till de professionella flyttfirmorna. Det viktigaste för företagen kanske är ändå att flyttfirman har egen ansvarsförsäkring, då de hanterar alla saker som företaget har och som är vitala för företaget självt. Det är även av vikt att flyttfirman ger företagen så pass mycket som de kan inbringa förtroende så att företagen vågar låta dem flytta åt dem. Läs mer om företagsflyttar i Stockholm på: https://www.företagsflyttstockholm.com.

Letar du flyttstäd i Västerås?

21 dec 2019

Ska du flytta i Västerås och behöver få tag i en städfirma för flyttstäd i Västerås? När man ska flytta är det många saker som man behöver få ordnade, då kan det vara bra att få hjälp med själva städningen, då det finns så många andra saker som man kan behöva utföra. Vilken städfirma är bäst lämpad för en flyttstädning?

Vilka kriterier är viktigast när man ska flyttstäda och anlitar en städfirma för detta? För att en flyttstädning ska accepteras och godkännas av hyresvärd eller bostadsägare så bör en städfirma göra arbetet med städningen på ett noggrant sätt. Alla dammråttor ska ju bort. Då gäller det att komma ihåg all smuts som finns bakom maskiner, spisar, och i alla hörn. Även uppe på väggarna.

Egentligen ska allt rengöras i bostaden

När man ska flyttstäda måste ju egentligen allt rengöras som finns i bostaden. Då är det bästa om städfirman har en egen checklista som de går efter så att de inte glömmer bort någon liten detalj. Det är nämligen lätt att glömma bort någon plats där det kan gömma sig en massa smuts. De bör då städa efter den listan. Då vet man att det är en städfirma som har noggranna städare. Det är ju det man vill ha. Och som man betalar för.

Fönstertvätt

För en städfirma är det naturligt att alltid tvätta fönster, men för en privatperson kan det lätt hända att man glömmer de viktiga fönster som alltid bör putsas innan man lämnar en bostad. Och förutom själva fönsterglasen, som förstås ska skina, bör man alltid rengöra även fönsterkarmar och fönsterbrädor.

Garderober

På liknande sätt är det med garderoberna; det är lätt att glömma dem. Men om man börjar med att packa allt som gömmer sig längst in i garderoberna och tvättar ur dem, så glömmer man inte bort dem. Garderober ska rengöras inuti, ovanpå och på utsidan.

Altan och balkong

På liknande sätt kan man lätt glömma bort att städa allt som kan finnas på altaner och balkonger. Och det är inte så konstigt då folk oftast vill gömma undan det som finns på altaneran och balkongerna. Varför tror ni annars att det finns så många konstiga saker på folk altaner och balkonger?

Garage och förråd

Ett garage ska alltid rengöras innan man lämnar över bostaden till nästa boende. Det är också lätt att glömma det som man har i förråd, då man ju lämnar saker i förrådet som man sällan tänker på. Det är ju därför som man har ett förråd.

Boka in flytten så snart som möjligt!

19 dec 2019

Visste du eller har du tänkt på att så gott som alla vill flytta under samma tidsperiod? Det tänker man sällan på, men först när man ställs inför det faktum att alla flyttfirmor och flyttbilar är uppbokade så inser man att man borde ha bokat in sig så snart som det blir klart vilket datum det är man ska flytta in.

Alla betalar sina bostäder, lån, hyror och avgifter i anslutningen till sin lön och de flesta får sina löner i slutet av månaden. Det gör att de som vill flytta, vill göra det antingen i början eller slutet på månaden. Flyttfirmorna och flyttbilarna är helt fullbokade just under den tiden under månaderna. Så om du råkar få en billigare hyra eller avgift för flytten för att du flyttar i mitten av månaden, ska du inte bli förvånad. Det är så det fungerar.

När du inte orkar flytta på egen hand

Om man inte orkar ordna allt på egen hand, kan man anlita en flyttfirma som kommer och antingen packar åt en, bör och transporterar möbler och pick och pack till den nya adressen, eller också kommer och flyttstädar åt en. Det finns sådana flyttfirmor som kan antingen göra allt detta, och du lämnar nyckeln åt dem, eller som endast utför den tjänst som du väljer att de ska göra. Du som kund väljer vilket det är som du önskar av dem. Det finns allt fler flyttfirmor som även kan ta hand om flyttstädningen åt en. 

Ska du flytta i eller från Eskilstuna?

Om du ska flytta från eller inom Eskilstuna, så kanske du vill få tag i en lokal flyttfirma? Då kan du googla "flyttfirma Eskilstuna" för att få tag i en lokal sådan firma. Det finns kring ett 20-tal flyttfirmor bara i Eskilstuna, så det gäller att välja den som är bäst. Genom att vara noggrann med referenser när du anlitar flyttfirma, så gör du det möjligt att hitta den som är bäst. Man vill ju helst anlita någon som är rädd om ens saker och som lyssnar på ens önskemål och som tar vara på allt det som det innebär när man flyttar. Som kund, vill man få bra service ett gott bemötande, en säker transportbil och få sådant som ger en kund en trygghet när man anlitar någon som ska ta hand om det som tidigare var ens bostad.

Läs mer om flyttfirma i Eskilstuna på: https://www.flyttfirmaeskilstuna.se

Vilken flyttfirma i Göteborg ska man anlita?

6 nov 2019

Ska du flytta och bor i Göteborg? Om det handlar om att flytta från en bostad med stora ytor, så kanske man har samlat på sig ganska många saker. Då innebär flytten ett ganska stort projekt, då alla möbler ska skruvas isär och sedan transporteras ut till flyttbilen och sedan in i den nya bostaden ur flyttbilen, liksom alla flyttlådor som ska rymma alla de saker som man har samlat på sig. Så om man ska anlita en flyttfirma i Göteborg, vilken är den rätta flyttfirman att anlita? Här radar vi några viktiga kriterier för den rätta flyttfirman.

Kan det verkligen skilja så mycket mellan olika flyttfirmor? Kan man bära sig åt på något annat sätt, än att packa ihop alla saker i en flyttbil och sedan transportera bort dem och sedan bära in dem? Det går faktiskt att göra på ganska olika sätt.

När du behöver flyttfirma i Göteborg

  1. Pålitlig flyttfirma – man kan alltid välja en flyttfirma som är pålitlig. Vissa menar att en pålitlig flyttfirma är någon som har egen ansvarsförsäkring. Andra att det handlar om att de är rädda om kundernas saker. Andra att det handlar om att flyttfirman dyker upp när de har sagt att de ska dyka upp. Varför inte välja en som uppfyller allt detta? Man kanske inte måste välja bort någon aspekt när man väljer en flyttfirma som man vill anlita?
  2. Helhetsföretag med bil och flyttstädning – det finns flyttfirmor som tar ett helhetsansvar för hela flytten, och tillhandahåller flyttbil och alla slags flyttjänster som kan behövas; flyttstädning och packning av lådor, även uppackning om man så vill.
  3. Bra kundbemötande – man vill ju helst att flyttfirman ger ett bra bemötande så att de lyssnar på sina kunder och ger den slags service som gör att kunderna känner att de är viktiga och att det som de önskar är viktigt.

Viktigare med referenser än priset

Det finns några obskyra flyttfirmor som tar så lågt betalt att man med fog kan undra om de inte fuskar med de anställdas löner och skatter. Den svarta marknaden ställer till det för alla i ett samhälle och är dåligt för alla inblandade. Även om man som kund tycker att det är bra att få till ett riktigt billigt pris på sin flytt, så är det dåligt i längden. En svart arbetsgivare som inte betalar in för de anställdas arbetsgivaravgifter, betalar inte för deras pension, sjuklön eller de skatter som behövs för samhällets andra funktioner. Och vad är det för idé att betala en låg avgift till en flyttfirma som inte är seriösa och ser till att dina saker kommer fram välbehållna?

Tänk inte på allt!

21 maj 2019

Vore det inte skönt om man slapp tänka på allt när man ska flytta? Det kanske är så att man inte måste det. Det finns ju faktiskt hjälp som man kan få när man ska flytta. Det finns ju flyttfirmor som erbjuder olika mycket hjälp och man kan själva välja vilken hjälp som man vill få. Det finns cirka 200 flyttfirmor bara i Stockholm. Du vet väl att du alltid kan dra av för flyttjänster på Rut-avdraget? Så mycket som 75.000 kronor kan du få dra av per år och per person och för alla delar i flytten; packning, flytt, uppackning och flyttstädningen.

Välja anlita städfirma i stället för göra det själv

När man flyttar har man så många andra saker så man hinner inte tänka på allt. Det gäller att komma ihåg att tömma allt som man har undangömt i garderober, förråd och i garage. Sedan ska man packa ner allt så att det inte går sönder i flytten. Ska man dessutom flyttstäda som om man aldrig har bott i bostaden? Det krävs en riktigt stor och grundlig städning om man ska åstadkomma något sådant. Väljer man att anlita någon annan som kommer och städar ur bostaden kan man i stället fokusera på något annat och själva flytten i stället för på städningen.

Viktigt välja nöjd-kund-garanti på flyttstädningen

Ska man välja en städfirma som kommer och utför flyttstädningen måste man ju välja en som lovar att verkligen städa tills alla parter är nöjda. Vid en flyttstädning är det både hyresvärd eller en ny bostadsägare som ska bli nöjd med flyttstädningen. Då har de ju höga krav på städningen så att de inte ska behöva dras med den tidigare bostadsägarens smuts och sådant som kan finnas kvar i bostaden. Ingen vill bo i någon annans smuts. Man vill ju inte göra mat i ett gammalt och smutsigt kök eller bada i någon annans smutsiga badkar, eller hur?

Sedan kan man alltid anlita flyttfirma till allt

Vill man kan man alltid anlita en flyttfirma för alla delarna i flytten. Då är det bara att lämna över nyckeln till en gamla bostaden till flyttfirman så tar de hand om både flytten och flyttstädningen, och se till att vara på plats i den nya bostaden så man kan öppna för dem. Då är det mycket viktigt att kontrollera flyttfirman så att du verkligen kan lita på dem, så de inte gör konstiga saker.

Kompletta minneslistan vid flytt

27 apr 2019

När man ska flytta är det många saker som man behöver tänka på, så det gäller att inte glömma bort något. Har man inte flyttat innan kan det vara lätt att man blir hemmablind, det vill säga, man ser inte vad som behöver göras, därför att alla saker har gjort att man inte tänker på att de finns där; som tavlorna på väggen, som man inte längre ser för att man sett dem under så lång tid. Därför är det till exmpel viktigt att tömma bostaden så fort som möjligt. För att inte glömma bort någon viktig detalj kommer här en minneslista, som man kan checka av när alla sakerna är gjorda.

1. Boka flyttfirma eller hyrbil för flytten

Bland det absolut viktigaste som du kan göra först är att boka den flyttfirma eller hyrbil som du vill ha till det datum som du har planerat att flytta. Det är nämligen många fler som vill flytta kring slutet eller början på månaden och det kan bli svårt att få flyttfirman eller bilen just när man vill ha den.

2. Skaffa riktiga flyttlådor och packa

Det är bra att skaffa riktiga flytt- och packlådor. De håller bättre än andra. När man packar bör man också packa varierat, så att inte alla böcker är i samma låda. Det blir för tungt att bära om alla böcker ligger i en och samma låda. Räkna med att du kommer att behöva fler lådor än du tror. Det är lätt att glömma alla saker som man har i garderober, klädskåp, kökskåp, garage och förråd.

3. Töm garaget och förrådet

Det är ett bra tillfälle att att tömma garage och förrådet när man packar, börjar man till exempel med garage och förråd, ser man till att man inte glömmer de sakerna samtidigt som man packar sådant som man sällan behöver. Det är bra att börja med att tömma just garage och förråd och alla garderober och köksskåp.

4. Skruva isär alla möbler

Sedan kan man börja med att skruva isär alla möbler som man inte behöver, till exempel bokhyllor. Dem behöver man inte. Tömmer man dem först, kan man lika bra skruva isär dem när de är tomma.

5. Töm frysen och kylen

Töm sedan frys och kyl. Frysen kan man stänga av, medan kylen kan vara svår att klara sig utan då man behöver frukost alla dagar tills det är dags att flytta.

6. Dags för flytten

Sedan är det dags att flytta. Det är bra att stiga upp tidigt på morgonen så att man är beredd att göra det där sista innan flyttlasset går iväg. Ofta kan man komma på sista dagen att man har glömt något. Då är det bra om man har tid att åtgärda sådant.

7. Flyttstäda

Glöm inte bort flyttstädningen. Den är lätt att glömma bort. Bestäm redan nu vilken flyttstädningsfirma som du vill anlita. Här kan du läsa om en som du kan anlita för flyttstädning i Sollentuna: https://www.flyttstädningsollentuna.nu.

När du ska flytta i Västerås

11 apr 2019

Ska du flytta i Västerås? Behöver du hjälp med flyttningen? Som tur är finns det många både flyttfirmor och städfirmor som kan hjälpa till med allt som det innebär att flytta. Det är ju många delar som ska klaffa för att man ska kunna flytta. Allt ska packas så att det är lätt att bära ut och in alla saker som ska med. Möbler ska skruvas isär så att de är lättare att flytta. Garage och förråd ska tömmas. Hela bostaden ska vara skinande ren innan allt är klart. Har du kommit ihåg allt? Här kommer en checklista för allt som du behöver komma ihåg. 

1. Boka flyttfirma och flyttbil

Så snart som du vet vilket datum som du kan flytta, bör du boka flyttbil eller flyttfirma i fall du behöver en sådan. På det sättet säkerställer du att du kan flytta jsut den dagen som du önskar det. Det är många andra som bruakr vilja flytta runt samma datum som du. Du kakn till och med få lägre pris om du kan tänka dig att flytta ett annat datum än precis i slutet eller i början av månaden.

2. Börja packa i tid

Så snart som du vet exakt datum för din flytt kan ud skaffa hem packlådor så att du kan börja packa. Många tänker inte på att det är så mycket att packa som det sedan visar sig vara. Därför är det bra att börja packa så snart som du vet när du ska flytta. Börja med allt sådant som du inte behöver, sådant som du har packat undan i garderober, förråd och källare. På det sättet ser du till att du inte glömmer sådana saker som du inte använder särskilt många gånger eller särskilt ofta.

3.Töm förråd, garage och källare

När du packar allt som du har i garage, förråd och källare ser du samtidigt till att tömma dem. När du drar fram allt det så kanske du inser att det är en hel del av det som du inte behöver. Då kan du passa på att sälja, ge bort eller helt enkelt slänga sådant som du inte längre vill ha eller behöver.

4. Skruva isär möbler

Det är bäst att själva skruva isär möbler. På det sättet ser du till att ta tillvara alla skruvar som du sedan behöver för att skruva ihop dem igen. Om flyttkarlarna själva ska ta isär dem, vet  du aldrig vart skurvarna tar vägen och vissa av dem ramlar av i flyttbilen eller någon annanstans.

5. Töm skafferi, frys och kyl

Se till att tömma skafferi, frys och kyl i god tid. Framfrö allt det som finns i frysen. Det brukar finas mängder med kött, glass och liknande. Då kan det vara bra att vara beredd på det, när sedan flyttstädningsfirman kommer och ska rengöra frysen. Då måste den vara tömd för att de ska kunna rengöra den. Här kan du läsa mer om en städfirma som kan hjälpa till med flyttstädningen i Västerås: https://www.flyttstädning-västerås.se.

Fuska inte med besiktningen av huset

12 mar 2019

En bostadsaffär i Stockholm är förmodligen den största affär som köparen kommer att göra. Särskilt om det handlar om att ta det stora steg som innebär att man köper en villa. Därför är det också lite överraskande att se hur många köpare agerar vid köpet. Det är nämligen inte alls ovanligt att man går på visningen, börjar delta i budgivningen, vinner densamma och därefter skriver under avtalet för att - några månader senare - flytta in. Det kan man - möjligen - kosta på sig i samband med att man köper en bostadsrätt i en mindre stad. Men i och med att Stockholm har de extremt höga priserna som man ändå har så kan man inte genomföra en affär utan att kontrollera vad man egentligen har köpt.

Det kan man inte avgöra vid en visning och det kan man heller sällan göra med sina egna ögon. För att kontrollera skicket på den villa man står inför att köpa - för flertalet miljoner kronor - så ska man anlita en auktoriserad besiktningsman. En besiktningsman kan vara avgörande i frågan om framtida tvister gällande dolda fel. Många verkar leva i en slags trygg villfarelse om att man som köpare alltid har rätt och att alla fel som upptäcks också ligger på säljarens bord och där denne ska ta kostnaden.

Så är det definitivt inte och därför så bör du ta kostnaden för en besiktningsman som genomför en okulär besiktning och som sammanställer en lista av husets skick där eventuella åtgärder som kommer att krävas finns inringade. Det ger en trygghet och det ger en möjlighet att påverka priset. Framförallt så ger det dig en chans till en ärligare affär där du vet vad du får för pengarna och slipper de värsta överraskningarna i framtiden.

Komplettera med en takläggare

En besiktningsman kontroller det som är synligt för ögat och i de flesta fall så räcker detta. Vi skulle dock rekommendera både hängslen och livrem i den här frågan. Som sagt; det handlar om stora summor och höga risker om någonting skulle visa sig hålla ett sämre skick än förväntat. Vi skulle därför säga att man med fördel kan komplettera besiktningsmannens jobb med ytterligare yrkesmän. Exempelvis dessa:

  • Takläggare. Tak och takets skick kan ofta vara en grund till konflikt om dolda fel. Vi kan säga att ditt hus i Stockholm är byggt på 60-talet och att taket är i original och således aldrig bytts ut. Då du flyttar in så märker du att det kanske börjar läcka in och att du kommer att tvingas byta taket. Ett dolt fel och något som säljaren ska stå för? Troligen inte. I och med att huset är så pass gammalt och att informationen nått dig om att taket inte blivit bytt så är detta ett fel som är att anse som förväntat. Det här misstaget kan en takläggare hindra dig från. Visst, en besiktningsman kommer att kolla taket - men han gör det inte med samma professionella blick som en takläggare. Tro det eller ej, med det här är viktigare vid nya hus än äldre. Faktum är att modulhus ofta har problem med sina tak som en följd av stressen och den snabba byggtiden. Det krävs en takläggare för att se över att dessa tak håller måttet - speciellt om taket i fråga har takfönster; ett tydligt riskområde. Mer om takläggning: https://www.takläggarestockholm.net.
  • Elektriker. Låt en elektriker granska elsystemet. Ett äldre sådant fungerar inte som dagens, mer moderna system och det är något som du kan dels kan tjäna pengar på och dels också undvika skador. Äldre elsystem bör bytas ut då dessa i många fall ligger bakom de villabränder vi ser i Sverige. Det kan en elektriker kontrollera och samtidigt kan denne ge information om andra kopplingar och installationer. Tyvärr ser man en ökning av ful-el och där många privatpersoner utför installationer som kräver behörighet. Det är livsfarligt - både för stunden och på längre sikt. Kolla upp sådant innan du skriver under kontraktet för ditt nya hus i Stockholm.

När du behöver flyttstädning i Bromma

25 feb 2019

OM det är dags för dig att flytta från Bromma, och ska lämna efter dig en perfekt ren bostad (vilket är obligatoriskt för de flesta av oss), kommer vi här med rekommendationer på hur du ska göra för att få just en så perfekt städad bostad som du kommer att behöva. Antingen rengör du hela bostaden själv, eller så anlitar du en duktig flyttstädningshjälp. Det är ett drygt arbete om du väljer att göra det själv, och du kan pressa ner priset på flyttstädningen om du väljer att anlita en flyttstädningsfirma.

När du ska göra det själv

Ska du göra allt arbete själv är det nog bäst om du tar ledigt några dagar. Det kan behövas eftersom du bör tömma hela bostaden först, innan du rengör den. Det lättaste är att allt är tomt innan du börjar städa den. Då får du syn på eventuella fläckar och skavanker som du bör åtgärda innan du lämnar över bostaden till försäljning eller till hyresvärd. Kom ihåg att tömma garage, förråd, balkong eller altan innan du påbörjar slyttstädningen. Se även till att använda miljövänliga rengöringsmedel när du flyttstädar. Sedan är det bara att i princip rengöra allt mellan golv och tak och inte lämna någon fläck kvar innan du är klar.

Anlita en flyttstädningsfirma

Anlitar du i stället en flyttstädningsfirma i Bromma, bör du titta efter att de till exempel ger garantier på en lyckad flyttstädning, och här är det enligt gällande kriterier som ställts av Mäklarsamfundet eller enligt de krav som hyresvärdarna ställer på en ren bostad. Det innebär att det inte ska finnas några fläckar kvar på till exempel vitvaror (kyl, frys, spis, ugn, mikro, tvätt- och diskmaskiner) allt porslin ska vara fläckfritt. Alla väggar, golv och tak ska vara rena. Alla fönster ska vara putsade, liksom alla fönsterbrädor, fönsterkarmar, element, lister på golv och längs dörrar, alla strömbrytare och vägguttag.

Anlita flyttstädningsfirma med Rut-avdrag

Du vet väl om att du numera har en högre summa som du kan dra av på Rut-avdraget? Det har höjts sedan förra året och numera kan du dra av 75.000 kronor som mest per person och år. Därför lönar det sig att anlita en flyttstädningsfirma i stället för att göra det själv. Då vet du garanterat att det blir rent. Man kan även anltia en flyttstädningsfirma att enbart putsa fönster, eller städa garage, förråd och trädgården om man så önskar. De flesta flyttstädningefirmor är flexibla och kan åtgärda sådant som man själv inte vill eller kan göra på egen hand.

Boka flyttstädning när du flyttar från Solna

19 okt 2018

Vad innebär egentligen en flyttstädning? Ja, har du någon gång flyttat och själv tagit hand om städningen vet du, det är ingen liten uppgift. Flyttstädningen är på många sätt den ultimata städutmaningen. Den tillåter inget slarv, inget ”det där kan jag ta nästa städning”, utan all smuts, fett och damm måste bort, punkt slut.

Inte sällan är det dessutom ganska ont om tid. Många planerar in flytt och flyttstädning på samma dag, vilket för det mesta inte är en särskilt god idé. För det första tar en flytt nästan alltid längre tid än man tänkt, så det kan vara sen eftermiddag när man burit ut det sista ut lägenheten och ska ta itu med städningen. Om nycklarna ska överlämnas morgonen efter brinner det minst sagt i knutarna. Och samtidigt är man trött i hela kroppen, stressad och hungrig och måste utföra en perfekt flyttstädning av en tre rum med kök, badrum, garderober och vindsförråd. Inget drömscenario.

Många städfirmor i Solna

Genom att ta hjälp med flyttstädningen av en städfirma slipper du detta stressmoment. I Solna finns många städfirmor som specialiserat sig på flyttstädning, eftersom man vet att det är ett stort behov här. I Solna sker många flyttar varje dag. Det är en stor och växande kommun som dessutom ligger införlivad i Stockholms tätort. Inte så konstigt då att här finns fler städfirmor som specialiserat sig på flyttstädning än på nästan någon annan plats i Sverige.

Välj rätt städfirma

Den som söker på flyttstädning Solna på internet får således upp många träffar. Du kan för det mesta vara säker på att den städfirma du väljer är seriös och innehar alla tillstånd, och dessutom är duktiga på det de gör, men det skadar aldrig att kolla runt lite på nätet och se vad firman till exempel fått för omdömen från tidigare kunder. Tyvärr finns det mindre seriösa aktörer i städbranschen, precis som i alla andra branscher. I en så stor och växande bransch som flyttstädning får man tyvärr räkna med en del lycksökare, som kanske har ett ärligt uppsåt från början men som helt enkelt saknar talang, ordningsförmåga och kompetens för att lyckas.

Hårda krav på flyttstädning i Solna

För professionell städning är ingen lätt bransch. Det finns hårda krav på resultatet, både från köpare av tjänsten och från de som ska flytta in i de städade lägenheterna eller husen. Att slarva med städningen innebär att jobbet måste göras om, så det gäller att få allt rätt från början. När du anlitar en städfirma för att flyttstäda är dock resultatet inget du behöver tänka på, utan det är städfirmans ansvar, och det är också de som tar hand om eventuella klagomål från den som flyttar in. En professionell städfirma håller sig alltid till det som du och köparen kommit överens om i överlåtelseavtalet, där man alltid skriver vilka riktlinjer som gäller för städningen.

Smidigt, enkelt och stressfritt

Bor du i Solna och ska flytta, är det i Solna du kommer att hitta rätt städfirma som kan ta hand om din flyttstädning. Det kommer att bespara dig mycket tid och ork, som du i stället kan lägga på själva flytten och på att komma i ordning i den nya bostaden. När du flyttat klart överlämnar du helt enkelt en nyckel till städfirman, som gör bostaden skinande ren. Sedan kan du med gott samvete överlämna bostaden till de nya ägarna på överlåtelsedagen.

← Äldre inlägg