Blogg

Planera för tunga lyft

27 apr 2020

En svensk flyttar minst tio gånger under sin livstid, i snitt. Ska du flytta? Har du stora möbler eller ett piano som ska med? Var rädd om din rygg. Anlita någon som är proffs på tunga lyft.

För de flesta människor är den första flytten inte så omfattande. Att lämna föräldrahemmet och dra till en egen lya är ofta ganska enkelt. Några kartonger och kanske en säng ska med, och viktiga saker som gitarren eller skidutrustningen. Men oavsett bohaget är det bra att tänka efter före. Att chansa eller hastigt kalla samman några kompisar som flyttgubbar kan få konsekvenser, både för dem och för möblerna. Det är tråkigt för alla inblandade om speglar krossas eller ytor repas. Personskador är naturligtvis ännu värre. Så se över försäkringarna redan i planeringen. Skriv ned vad som ska med och om du känner dig osäker, kontakta en flyttfirma för att diskutera saken.

Vad är viktigast när jag ska flytta?

Något som ofta tar längre tid än beräknat är sortering och städning. Inte minst när två singlar ska flytta ihop. Även om kärleken är stark kan det bli diskussioner om farmors byrå, det ärvda porslinet eller vilket köksbord som blir bäst på nya adressen. Det positiva är att det går att tjäna pengar på att sälja det man inte behöver själv, alternativt göra en god gärning genom att skänka det eller ge det till välgörenhet. Ett annat ämne som kan skapa diskussion är städningen. Många tycker det är mentalt påfrestande att städa det man lämnat. Om du har flyttat långt kan det vara omöjligt. Kolla om du uppfyller kraven för ROT-avdrag för flyttfirma och flyttstädning.

Visualisera kartonger och packning

Många tycker det är bra att skriva en lista för både nedpackning, flytt och uppackning. Det spelar roll i vilken ordning du packar ned och packar upp kartongerna. Att snabbt komma åt dricksglas och bestick i ditt nya hem har ju många fördelar. Någon tycker kanske att det låter präktigt och ambitiöst att märka boxarna med innehåll och rum? I slutänden tjänar du både tid och energi. Att gå runt i bostaden och tänka sig in i flytten är också smart. Då ser du att de ägodelar som kräver tunga lyft bör vara åtkomliga för bärremmar och flyttfirma. Börja packa det du använder sällan och ställ kartongerna i ett hörn. Notera hur du gör med belysningen. Det är omöjligt att få något gjort i mörker! Vi rekommenderar denna hemsidan: https://www.tungalyftt.se/

Att ta hjälp av flyttfirma - ett klokt val

8 apr 2020

Börjar du planera inför att flytta i, till eller från Borås? Letar du efter en pålitlig flyttfirma i Borås? Bespara din rygg och fokusera på nya lägenheten. Här är allt du behöver veta!

Det är mycket som ska falla på plats under en flytt. Det ska städas, fixas och donas med telefonabonnemang och adressändring, det ska kommuniceras med släkt, arbete och vänner, och ingenting får glömmas kvar i källaren eller på vinden. Det mesta som finns att göra under din flytt är det ju naturligtvis du själv som gör bäst. Du känner ju ditt eget hem, var du lagt undan allt du inte använder, och hur du bäst vill ha dina mindre ägodelar sorterade under flytten. Att inte ta för givet är dock alla tunga möbler som behöver flyttas. Det kan vara farligt att bära tungt utan att ha rätt teknik eller träning, och därför är det mycket klokt att ta hjälp av en flyttfirma i Borås.

nyinflyttad par

Viktigt att boka i tid

Redan en månad innan din flytt är det dags att boka flyttfirma. Det är bra att vara ute i god tid, då majoriteten av flyttar görs över helger och vid månadsskiften. Låt detta vara det första du gör i din flyttprocess. Efter det så kan du, i lugn och ro, börja beställa flyttkartonger och emballage för att undvika risken för att det som är ömtåligt och värdefullt går sönder, för att sedan börja packa ner det du kan själv. Om du har något som är i behov av extra stor omsorg under flytten, så ta hjälp av en erfaren packmästare på flyttfirman. De vet exakt hur man slår in på bästa och säkraste sätt. Se till att inte skjuta upp allt ditt packande tills slutet, så att du inte stressar och därmed riskerar att missa något.

Glöm inte flyttstädningen

När du städar din inredda bostad som du snart ska flytta ifrån så är det lätt att tro att det blir helt rent och färdigt för den som tar över efter dig. Det många tyvärr missar är hur mycket som också behöver städas efter att flytten gjorts och rummen står tomma. Golven kan behöver skrubbas eller putsas, och väggar och tak kan ibland också behöva tvättas. Det kan vara svårt att märka i en bostad du bott i länge. Det är därför en bra idé att även diskutera detta med din flyttfirma i Borås, då de allra flesta erbjuder hjälp även med flyttstädning.

10 tips för dig som ska flytta företaget

6 apr 2020

Står du inför en företagsflytt finns det flera faktorer att ta hänsyn till. Oftast är det en mer invecklad flytt än vad man trott som inkluderar flera delmoment och kräver en bra planering.

Har det blivit dags att flytta företaget? Visserligen finns det många delmoment att planera in och tänka på men oroa dig inte. Gör upp en lista över vad som måste göras och sätt igång. Framgången ligger i en bra organisering av uppgifterna. Här kommer 10 bra tips inför företagsflytten:

  • Börja i god tid.
  • Gör upp ett tidsschema.
  • Ta fram en budget.
  • Gör en bedömning av kostnaderna, helst tillsammans med kollegor från ekonomiavdelningen (om du inte är enskild företagare).
  • Bedöm hur mycket tid flytten kommer att ta och vilka som kommer att involveras i den. Ett eventuellt produktionsbortfall måste planeras och kontrolleras i förväg.
  • All intern tid som läggs på flytten måste ses som en projektkostnad. Se upp med hur hög denna blir.
  • Speciallösningar är till för företag som verkligen har råd med dem. Styr upp kostnader och arvode för inredningsarkitekt. Bedöm om du verkligen har råd med dem eller inte.
  • Stäm av löpande att alla delprojekt fortlöper trots att flytten sker enligt tidsplan.

Se över företagets behov

Vad är det viktigaste att ta hänsyn till vid företagsflytt? Firmans behov, så klart. Måste det nya kontoret möbleras med ny inredning, eller fungerar det lika bra med en komplettering där även gamla möbler används? Vad händer med stödtjänsterna såsom städning och leverans? Teknik och säkerhet är viktiga delar som behöver tas hänsyn till. Ska nya avtal tecknas när företaget flyttar? Att vara väl förberedd är en bra början på hela processen. Alla företag har sina specifika behov och arbetar utifrån olika förutsättningar. Därför finns det inga generella svar på ovanstående frågor utan de är upp till var och en att besvara.

Riskerna med att flytta företaget

Det kan kännas lite konstigt att prata om risker i samband med en flytt men det finns sådana. Här är några som du bör vara uppmärksam på:

  • förluster i samband med försenade eller uteblivna arbetsprocesser
  • budget och tidsplan överskrids på grund av flytt
  • dåligt utvald ny lokal där företagets medarbetare vantrivs

En stor risk kan förekomma i samband med uppsägning av hyresavtal eller andra avtal som har en stor juridisk vikt. Kontrollera noga villkoren för uppsägning och läs igenom kontrakt och avtal vid flyttplaneringen.

När flyttlasset går lämnar man det gamla bakom sig

29 mar 2020

Att flytta i Sollentuna är enkelt med rätt flyttfirma. Gå inte över ån efter vatten. Professionell hjälp finns nära dig, så att du kan flytta bekymmerslöst.

Kanske ska du flytta i tjänsten, eller också vill du komma närmare dina barn och barnbarn. Det kan också vara kärleken som drar, och att du ska gifta dig eller bli sambo. Oavsett av vilken anledning vill du lämna det gamla bakom dig. Ditt boende ska avslutas, det ska packas, flyttstädas och bostaden ska lämnas fläckfri till nästa hyresgäst eller köpare. Nu är det ju mycket jobb som ska göras, och på själva flyttdagen kanske du också har många mil att resa. En flyttfirma i Sollentuna har alla professionella resurser att sätta in, så att din flytt blir så bekymmerslös som möjligt för dig.

Du behöver inte ens packa

De flesta flyttfirmor är väldigt flexibla. Det betyder att du gör så mycket du har lust med själv, och sedan anlitar du dem för att göra resten. Kanske ska du flytta ett piano, eller en tung soffgrupp. Flyttbilarna är stora och personalen är rutinerad, så du kan överlåta jobbet på dem. Du kanske rentav vill ha hjälp med att plocka ner hela bohaget i kartonger, att flyttfirman transporterar det till din nya bostad och hjälper dig att packa upp det där. Då behöver du alltså inte ens packa. Det är service, och det är det du kan lita på att du får, om du beställer det och är tydlig med dina önskemål. Kanske behöver du även hjälp med att få något magasinerat, det kan gälla skrymmande möbler eller andra tillhörigheter. Även detta kan flyttfirman för det mesta fixa åt dig.

Märk upp lådorna

En smart grej, som du faktiskt kan göra själv, är att märka upp kartongerna med vad de innehåller. Det är en enkel åtgärd, men den sparar mycket tid när du ska ha bohaget på plats i din nya bostad. Det som ska vara i köket, sådant som ska in i förrådet, barnens rum, vardagsrummet eller sovrummet, kan man exempelvis packa ner så att man får in kartongerna på rätt ställe från början. Eftersom flyttfirman hjälper dig att bära, är det lätt att dirigera var lådorna ska placeras. Med professionell hjälp går flytten som en dans. Stressa därför inte i onödan. Det finns yrkeskunnigt folk som gärna hjälper till, om du bara ringer och anlitar dem. Vi rekommenderar: https://www.flyttfirmasollentuna.nu/

Pålitlig flyttfirma i Norrköping gör flytten smidig, enkel och bekväm

17 mar 2020

Ny bostad innebär en hel del pirr och förväntningar - men också mängder av kartonger och möbler som ska flyttas. Unna dig hjälp och låt en flyttfirma i Norrköping flytta bohaget åt dig!

Har du köpt en ny bostad i Norrköping? Ser du framemot din nya lya, men inte mot logistiken med själva flyttlasset? Ett hett tips är att ge dig själv en kombinerad ut- och inflyttningspresent genom att anlita en flyttfirma att sköta allting åt dig. Det är bekvämt, smidigt och flytten går bra mycket snabbare än om du skulle göra allting själv. En flyttfirma i Norrköping kan hjälpa till med alltifrån en komplett tjänst där såväl nedpackning av prylar och frakt av dem ingår, till att endast flytta möbler och redan packade kartonger. Du väljer själv hur pass mycket hjälp du vill ha. Oroar du dig för att något ska gå sönder? Du kan vara lugn. Professionella flyttfirmor är alltid noggranna med att hantera saker varsamt, och du kan känna dig trygg med att dina prylar är oskadda när de packas upp i ditt nya hem.

En enkel bokning är allt som behövs

Är det krångligt att anlita en flyttfirma? Behöver man ordna med mycket i förväg? Nej, det är varken krångligt eller mycket som behöver förberedas. När ditt flyttdatum är spikat och du har bestämt dig för att ta hjälp av en flyttfirma, är allt du behöver göra att meddela dem din nuvarande adress, när flytten ska ske samt vilken adress allt ska fraktas till. Önskar du hjälp med packning är det även bra att göra upp om ett datum ett par dagar innan för det, så att allt är helt färdigt när flyttlasset väl ska gå. Sedan tar flyttfirman hand om resten och du kan använda din tid åt något roligare!

Passa på att utnyttja RUT-avdraget

En del drar sig för att ta hjälp vid en flytt eftersom de tycker att det är en onödig kostnad. Och det är klart, visst kostar det en slant extra jämfört med om man gör det själv. Men visste du att flyttjänster faktiskt ger dig rätt att använda RUT-avdrag? En välkommen hjälp för många och något som kan reducera prislappen ganska rejält. Allra vanligast är att flyttfirman sköter allt det administrativa åt dig, med rapportering till Skatteverket o.s.v. Då är avdraget redan färdigt och redovisat när du får din slutfaktura och du slipper fixa med det själv. Vi rekommenderar denna sajt: https://www.flyttfirmanorrköping.nu

När du inte orkar med hela flyttstädningen

17 feb 2020

Ska det till att flytta? Många flyttar så här i början på året. Man kan behöva ett större boende, ett mindre boende eller så ska man byta jobb eller börja studera på ny ort. I alla dessa fall behöver man både packa, transportera alla sakerna, och sedan till sist flyttstäda så att både hyresvärd och bostadsägare som ska flytta in.

Det kan synas vara alldeles tillräckligt med jobb och lägga energi på att packa alla saker, skruva isär möbler och transportera allt det till det nya boendet. Att man dessutom sedan ska flyttstäda kan suga musten ur den mest energiska personen är inte så konstigt.

Få hjälp med fönsterputsning

Det är många moment bara i flyttstädningen. Det räcker tyvärr inte bara med att rengöra golv och alla ytor i kök och badrum. När man flyttar ska i princip allt mellan golvet och innertaket rengöras. Vilket för många blir svårt att tänka på och göra, för den som inte arbetar med sådana saker, dagligdags. Både golvet och väggarna ska vara fläckfria. Alla vitvaror ska tömmar och rengöras. Garage, förråd och liknande ytor ska rengöras. Dessutom ska alla fönster vara helt fläckfria. Om man klarar av de andra delarna i flyttstädningen själv kan man få hjälpa med fönsterputsningen så man slipper just de delarna av flyttstädningen. Det bästa är om man kan anlita en städfirma som kan komma och utföra det åt en så att man kan fokusera på andra saker och får över energi och tid till det.

Fönsterputs även vid andra tillfällen

Hittar man sedan en bra städfirma som kan komma och utföra fönsterputs, så kan man ju alltid sedan fortsätta anlita samma städare som kommer och städar ens fönster vid andra tillfällen. Man kan behöva tvätta sina fönster vid andra tillfällen; släktbesök, fester, studenten, bröllop och fester, bostadsvisningar och liknande. Då är det bra om man har hittat en städfirma som man märker kan putsa ens fönster. Och är det så att man helst av allt vill slippa hela flyttstädningne så kan man säkert fråga samma städföretag, då många erbjuder alla slags städning, som hemstädning, storstädning, flyttstädning och fönsterputs. 

Välj bäst städfirma för fönsterputs

Man kan googla "fönsterputs Stockholm" så att man kan hitta en städfirma som erbjuder just det. Sedan är det bara att ta kontakt, fråga om offert, resferenser och dylikt. Och sedan väljer man helt enkelt den som är bäst. Läs mer om fönsterputs i Stockholm på: https://www.fönsterputsstockholm.net.

Behöver du en flyttfirma i Södertälje?

7 feb 2020

Behöver du få tag i en flyttfirma i Södertälje? Om det är dags att flytta i, ur eller till Södertälje så kan det vara på sin plats att anlita en flyttfirma som är nära Södertälje. Och ska man flytta, är det smidigaste sättet att flytta på, genom att anlita en flyttfirma. Då bör man välja en som kan erbjuda olika tjänster inom flytt. Det kan vara allt från packning, urpackning, flyttstädning och transport.

En flytt är alltid en möjlighet till en nystart. Det innebär att du ges en möjlighet att ta fram en ny sida av din personlighet, som kanske var svårt på den gamla adressen. En ny plats ger chansen till söka nutt jobb, börja ny skola (kanske lite läskigt ändå) och skaffa sig nya vänner, nya grannar och kan ge chansen till en nystart.

Få smidig flytt

Se till att flytten blir så smidig som möjligt. Och det smidigaste sättet att flytta på är att anlita en duktig och pålitlig flyttfirma som tar hand om hela flytten åt en. Det är nämligen jobbigt att flytta. Man ska packa alla ens saker, skruva isär alla ens möbler, städa som en tok, bära och kånka sina saker, köra och hitta till den nya adressen. Det är ju inte bara det; sedan gäller det att barnen börjar trivas på den nya adressen, att alla hittar sina nya favoritställen.

Bostaden ska bli ren

Och det slutar inte där, dessutom ska bostaden rengöras in till sista spiken (nästan) så att eventuell hyresvärd eller bostadsägare blir nöjda med flyttstädningen. Det är som om kraven aldrig tar slut bara för att man tömmer sin bostad. Den ska dessutom bli så ren som det bara går. Allt ska städas; fönster, innertak, väggar, golv, element, lister och så vidare och så vidare.

Packa på rätt sätt

Sedan bör man packa alla sina saker. Man brukar alltid börja med de saker som man behöver få tag i, sist. Ser man dessutom till att skriva på packlådorna vad som finns däri, så hittar man dem snabbast. Och alla de saker som man minst av allt behöver, bör man packa först. På så sätt behöver man inte packa upp sakerna på nytt, när man bor kvar. Ser man till att packa ner alla undanstuvade saker i garage, förråd och garderober så kan man städa ur dem, samtidigt som man packar. Då ser man till att inte glömma städa ur ytor som man annars inte använder så ofta. 

Ska du flytta i Nyköping?

27 jan 2020

Bor du i Nyköping och är precis igång med att flytta? Då vet du hur mycket det är att göra. Dessutom måste sägas i sammanhanget att det alltid blir mer än vad man har tänkt sig. Det är nämligen svårt att föreställa sig alla saker som man är tvungen att göra, om man inte har flyttat många gånger förut.

Därför kommer här en välbehövlig check-lista. Det är alltid bra att ha en lista som man kan gå efter så att man kan säkerställa så att man inte glömmer bort något viktigt. Det är inte roligt när man precis anser sig färdig, men inser att man har glömt förrådet. Eller glömt alla saker som man har undanskuffat i garaget. Det är lite sent då att komma på att man måste packa ner alla sakerna i sista minuten.

Så kommer du ihåg alla saker:

  1. Boka flyttfirma. Vill du boka en flyttfirma i Nyköping, läs då mer på: flyttfirmanyköping.nu. Det är många som vill flytta antingen i slutet eller i början på månaden. Eftersom bostadskostnaderna ska betalas i slutet av månaden, vill man oftast flytta precis innan nästa månad för att slippa dubbla kostnader, vilket gör att alla flyttfirmor eller flyttlastbilar brukar vara upptagna som mest just då. Många flyttfirmor eller lastbilsuthyrare erbjuder därför lägre priser för dem som kan tänka sig att flytta mitt i månaden.
  2. Boka flyttstädning. Vill man inte, eller känner sig osäker på om hur man ska gå till väga för att flyttstäda så kan man boka in en städfirma som gör flyttstädningen åt en. På så sätt kan man säkerställa så att städningen blir tillräckligt bra när man ska lämna bostaden.
  3. Flytta alla abonnemang. Innan man flyttar bör man flytta alla abonnemang, såsom bredband och el, sophämtning eller om man har något annat som man beställer hem till sig.
  4. Meddela om adressändringar. Sedan ska man heller inte  glömma släkt och vänner som gärna vill veta vart man flyttar.
  5. Skaffa hem packlådor. När alla bokningar är gjorda, så att man vet att man kan flytta på utsatt datum, ja då är det sedan dags att packa ner alla ens saker, men också att slänga det man inte vill ha med sig, sälja eller skänka bort sådana saker.
  6. Packa ner allt i förrådet. Om man börjar sin packning och packar allt man har i förrådet, då vet man att man inte har glömt det som finns där. Det är lätt att glömma sakerna som man inte ser så ofta eller inte använder så ofta.
  7. Packa ner allt i garaget. På liknande sätt är det med sakerna i garaget; det är lätt att glömma allt som finns där då det är sällan man är där eller sällan som man använder det man har i garage.
  8. Packa ner allt i garderober. Även inne i bostaden kan det vara lätt att glömma alla undanskuffade saker som man har lagt i sina garderober. Börjar man med att packa ner allt sådant, så är det lättare att inte glömma allt som man inte ser.
  9. Packa ner allt i övriga bostaden. När man sedan ska packa ner alla saker är det på samma sätt som med garderoberna; packa först allt du inte behöver varje dag. Packa till sist ner det som du behöver, för sedan när du är på plats kommer du att behöva de sakerna först.

När företaget ska flytta

21 jan 2020

Ibland är det dags även för ett företag att flytta. Kanske fastigheten där man håller till, har blivit för trångt, eller har mist sin ändamålsenlighet. Då kan det vara bättre att flytta än att fortsätta finnas på ett kontor som inte längre räcker till. En företagsflytt kan bli riktigt jobbig om man inte planerar den noggrant. Och kanske anlitar en flyttfirma som kan ordna med företagsflytten i Stockholm.

Anlitar man en flyttfirma för företagsflytten i Stockholm, finns det cirak 20-tal som man kan anlita. De är då helt specialiserade på företag som ska flytta sitt bohag från den ena platsen till den andra.  De kan se till att transporten av alla packlådor och möbler går så säkert som det bara går. De kan ta ansvar för att allt kommer till den nya adressen. 

Skillnad om man gör det själv

Ska man sköta om företagsflytten själv, blir det en extra börda för alla i företaget. Är man endast ett familjeföretag, gör det kanske inte så mycket om alla hjälps åt och packar och flyttar efter bästa förmåga. Men är det ett större företag, kan det bli svårare och en större belastning för alla inblandade. Vem ska ta ansvar för själva flytten? Ska personalen packa, men om personalen inte är erfaren av företagsflyttar och vet hur de ska packa så att alla sakerna är säkra, hur ska man bära sig åt då? Det finns ofta ganska så känsliga saker på ett kontor, som datorer, datorskärmar, TV-apparater och liknande. Sådant kan gå sönder om de inte packas ner på ett hållbart sätt.

Anlita en professionell flyttfirma

Då är det mycket bättre att anlita en professionell flyttfirma som har gjort flera företagsflyttar tidigare. De kanske till och med är medmellan i Svenska flyttföretagarförbundet och känner till om det finns regler som reglerar branschen, och känner till hur man följer dem på bästa sätt. Många företagsflyttfirmor är också kvalitets- och miljöcartifierade, har egna ansvarsförsäkringar, och känner väl till de allmänna flyttbestämmelserna. De kan flytta åt företag på ett säkert sätt, och kan erbjuda säkerhet och trygghet så att företagen kan känna sig trygga att lägga hela ansvaret av företgsflytten till de professionella flyttfirmorna. Det viktigaste för företagen kanske är ändå att flyttfirman har egen ansvarsförsäkring, då de hanterar alla saker som företaget har och som är vitala för företaget självt. Det är även av vikt att flyttfirman ger företagen så pass mycket som de kan inbringa förtroende så att företagen vågar låta dem flytta åt dem. Läs mer om företagsflyttar i Stockholm på: https://www.företagsflyttstockholm.com.

Letar du flyttstäd i Västerås?

21 dec 2019

Ska du flytta i Västerås och behöver få tag i en städfirma för flyttstäd i Västerås? När man ska flytta är det många saker som man behöver få ordnade, då kan det vara bra att få hjälp med själva städningen, då det finns så många andra saker som man kan behöva utföra. Vilken städfirma är bäst lämpad för en flyttstädning?

Vilka kriterier är viktigast när man ska flyttstäda och anlitar en städfirma för detta? För att en flyttstädning ska accepteras och godkännas av hyresvärd eller bostadsägare så bör en städfirma göra arbetet med städningen på ett noggrant sätt. Alla dammråttor ska ju bort. Då gäller det att komma ihåg all smuts som finns bakom maskiner, spisar, och i alla hörn. Även uppe på väggarna.

Egentligen ska allt rengöras i bostaden

När man ska flyttstäda måste ju egentligen allt rengöras som finns i bostaden. Då är det bästa om städfirman har en egen checklista som de går efter så att de inte glömmer bort någon liten detalj. Det är nämligen lätt att glömma bort någon plats där det kan gömma sig en massa smuts. De bör då städa efter den listan. Då vet man att det är en städfirma som har noggranna städare. Det är ju det man vill ha. Och som man betalar för.

Fönstertvätt

För en städfirma är det naturligt att alltid tvätta fönster, men för en privatperson kan det lätt hända att man glömmer de viktiga fönster som alltid bör putsas innan man lämnar en bostad. Och förutom själva fönsterglasen, som förstås ska skina, bör man alltid rengöra även fönsterkarmar och fönsterbrädor.

Garderober

På liknande sätt är det med garderoberna; det är lätt att glömma dem. Men om man börjar med att packa allt som gömmer sig längst in i garderoberna och tvättar ur dem, så glömmer man inte bort dem. Garderober ska rengöras inuti, ovanpå och på utsidan.

Altan och balkong

På liknande sätt kan man lätt glömma bort att städa allt som kan finnas på altaner och balkonger. Och det är inte så konstigt då folk oftast vill gömma undan det som finns på altaneran och balkongerna. Varför tror ni annars att det finns så många konstiga saker på folk altaner och balkonger?

Garage och förråd

Ett garage ska alltid rengöras innan man lämnar över bostaden till nästa boende. Det är också lätt att glömma det som man har i förråd, då man ju lämnar saker i förrådet som man sällan tänker på. Det är ju därför som man har ett förråd.

Boka in flytten så snart som möjligt!

19 dec 2019

Visste du eller har du tänkt på att så gott som alla vill flytta under samma tidsperiod? Det tänker man sällan på, men först när man ställs inför det faktum att alla flyttfirmor och flyttbilar är uppbokade så inser man att man borde ha bokat in sig så snart som det blir klart vilket datum det är man ska flytta in.

Alla betalar sina bostäder, lån, hyror och avgifter i anslutningen till sin lön och de flesta får sina löner i slutet av månaden. Det gör att de som vill flytta, vill göra det antingen i början eller slutet på månaden. Flyttfirmorna och flyttbilarna är helt fullbokade just under den tiden under månaderna. Så om du råkar få en billigare hyra eller avgift för flytten för att du flyttar i mitten av månaden, ska du inte bli förvånad. Det är så det fungerar.

När du inte orkar flytta på egen hand

Om man inte orkar ordna allt på egen hand, kan man anlita en flyttfirma som kommer och antingen packar åt en, bör och transporterar möbler och pick och pack till den nya adressen, eller också kommer och flyttstädar åt en. Det finns sådana flyttfirmor som kan antingen göra allt detta, och du lämnar nyckeln åt dem, eller som endast utför den tjänst som du väljer att de ska göra. Du som kund väljer vilket det är som du önskar av dem. Det finns allt fler flyttfirmor som även kan ta hand om flyttstädningen åt en. 

Ska du flytta i eller från Eskilstuna?

Om du ska flytta från eller inom Eskilstuna, så kanske du vill få tag i en lokal flyttfirma? Då kan du googla "flyttfirma Eskilstuna" för att få tag i en lokal sådan firma. Det finns kring ett 20-tal flyttfirmor bara i Eskilstuna, så det gäller att välja den som är bäst. Genom att vara noggrann med referenser när du anlitar flyttfirma, så gör du det möjligt att hitta den som är bäst. Man vill ju helst anlita någon som är rädd om ens saker och som lyssnar på ens önskemål och som tar vara på allt det som det innebär när man flyttar. Som kund, vill man få bra service ett gott bemötande, en säker transportbil och få sådant som ger en kund en trygghet när man anlitar någon som ska ta hand om det som tidigare var ens bostad.

Läs mer om flyttfirma i Eskilstuna på: https://www.flyttfirmaeskilstuna.se

Vilken flyttfirma i Göteborg ska man anlita?

6 nov 2019

Ska du flytta och bor i Göteborg? Om det handlar om att flytta från en bostad med stora ytor, så kanske man har samlat på sig ganska många saker. Då innebär flytten ett ganska stort projekt, då alla möbler ska skruvas isär och sedan transporteras ut till flyttbilen och sedan in i den nya bostaden ur flyttbilen, liksom alla flyttlådor som ska rymma alla de saker som man har samlat på sig. Så om man ska anlita en flyttfirma i Göteborg, vilken är den rätta flyttfirman att anlita? Här radar vi några viktiga kriterier för den rätta flyttfirman.

Kan det verkligen skilja så mycket mellan olika flyttfirmor? Kan man bära sig åt på något annat sätt, än att packa ihop alla saker i en flyttbil och sedan transportera bort dem och sedan bära in dem? Det går faktiskt att göra på ganska olika sätt.

När du behöver flyttfirma i Göteborg

  1. Pålitlig flyttfirma – man kan alltid välja en flyttfirma som är pålitlig. Vissa menar att en pålitlig flyttfirma är någon som har egen ansvarsförsäkring. Andra att det handlar om att de är rädda om kundernas saker. Andra att det handlar om att flyttfirman dyker upp när de har sagt att de ska dyka upp. Varför inte välja en som uppfyller allt detta? Man kanske inte måste välja bort någon aspekt när man väljer en flyttfirma som man vill anlita?
  2. Helhetsföretag med bil och flyttstädning – det finns flyttfirmor som tar ett helhetsansvar för hela flytten, och tillhandahåller flyttbil och alla slags flyttjänster som kan behövas; flyttstädning och packning av lådor, även uppackning om man så vill.
  3. Bra kundbemötande – man vill ju helst att flyttfirman ger ett bra bemötande så att de lyssnar på sina kunder och ger den slags service som gör att kunderna känner att de är viktiga och att det som de önskar är viktigt.

Viktigare med referenser än priset

Det finns några obskyra flyttfirmor som tar så lågt betalt att man med fog kan undra om de inte fuskar med de anställdas löner och skatter. Den svarta marknaden ställer till det för alla i ett samhälle och är dåligt för alla inblandade. Även om man som kund tycker att det är bra att få till ett riktigt billigt pris på sin flytt, så är det dåligt i längden. En svart arbetsgivare som inte betalar in för de anställdas arbetsgivaravgifter, betalar inte för deras pension, sjuklön eller de skatter som behövs för samhällets andra funktioner. Och vad är det för idé att betala en låg avgift till en flyttfirma som inte är seriösa och ser till att dina saker kommer fram välbehållna?

Tänk inte på allt!

21 maj 2019

Vore det inte skönt om man slapp tänka på allt när man ska flytta? Det kanske är så att man inte måste det. Det finns ju faktiskt hjälp som man kan få när man ska flytta. Det finns ju flyttfirmor som erbjuder olika mycket hjälp och man kan själva välja vilken hjälp som man vill få. Det finns cirka 200 flyttfirmor bara i Stockholm. Du vet väl att du alltid kan dra av för flyttjänster på Rut-avdraget? Så mycket som 75.000 kronor kan du få dra av per år och per person och för alla delar i flytten; packning, flytt, uppackning och flyttstädningen.

Välja anlita städfirma i stället för göra det själv

När man flyttar har man så många andra saker så man hinner inte tänka på allt. Det gäller att komma ihåg att tömma allt som man har undangömt i garderober, förråd och i garage. Sedan ska man packa ner allt så att det inte går sönder i flytten. Ska man dessutom flyttstäda som om man aldrig har bott i bostaden? Det krävs en riktigt stor och grundlig städning om man ska åstadkomma något sådant. Väljer man att anlita någon annan som kommer och städar ur bostaden kan man i stället fokusera på något annat och själva flytten i stället för på städningen.

Viktigt välja nöjd-kund-garanti på flyttstädningen

Ska man välja en städfirma som kommer och utför flyttstädningen måste man ju välja en som lovar att verkligen städa tills alla parter är nöjda. Vid en flyttstädning är det både hyresvärd eller en ny bostadsägare som ska bli nöjd med flyttstädningen. Då har de ju höga krav på städningen så att de inte ska behöva dras med den tidigare bostadsägarens smuts och sådant som kan finnas kvar i bostaden. Ingen vill bo i någon annans smuts. Man vill ju inte göra mat i ett gammalt och smutsigt kök eller bada i någon annans smutsiga badkar, eller hur?

Sedan kan man alltid anlita flyttfirma till allt

Vill man kan man alltid anlita en flyttfirma för alla delarna i flytten. Då är det bara att lämna över nyckeln till en gamla bostaden till flyttfirman så tar de hand om både flytten och flyttstädningen, och se till att vara på plats i den nya bostaden så man kan öppna för dem. Då är det mycket viktigt att kontrollera flyttfirman så att du verkligen kan lita på dem, så de inte gör konstiga saker.

Kompletta minneslistan vid flytt

27 apr 2019

När man ska flytta är det många saker som man behöver tänka på, så det gäller att inte glömma bort något. Har man inte flyttat innan kan det vara lätt att man blir hemmablind, det vill säga, man ser inte vad som behöver göras, därför att alla saker har gjort att man inte tänker på att de finns där; som tavlorna på väggen, som man inte längre ser för att man sett dem under så lång tid. Därför är det till exmpel viktigt att tömma bostaden så fort som möjligt. För att inte glömma bort någon viktig detalj kommer här en minneslista, som man kan checka av när alla sakerna är gjorda.

1. Boka flyttfirma eller hyrbil för flytten

Bland det absolut viktigaste som du kan göra först är att boka den flyttfirma eller hyrbil som du vill ha till det datum som du har planerat att flytta. Det är nämligen många fler som vill flytta kring slutet eller början på månaden och det kan bli svårt att få flyttfirman eller bilen just när man vill ha den.

2. Skaffa riktiga flyttlådor och packa

Det är bra att skaffa riktiga flytt- och packlådor. De håller bättre än andra. När man packar bör man också packa varierat, så att inte alla böcker är i samma låda. Det blir för tungt att bära om alla böcker ligger i en och samma låda. Räkna med att du kommer att behöva fler lådor än du tror. Det är lätt att glömma alla saker som man har i garderober, klädskåp, kökskåp, garage och förråd.

3. Töm garaget och förrådet

Det är ett bra tillfälle att att tömma garage och förrådet när man packar, börjar man till exempel med garage och förråd, ser man till att man inte glömmer de sakerna samtidigt som man packar sådant som man sällan behöver. Det är bra att börja med att tömma just garage och förråd och alla garderober och köksskåp.

4. Skruva isär alla möbler

Sedan kan man börja med att skruva isär alla möbler som man inte behöver, till exempel bokhyllor. Dem behöver man inte. Tömmer man dem först, kan man lika bra skruva isär dem när de är tomma.

5. Töm frysen och kylen

Töm sedan frys och kyl. Frysen kan man stänga av, medan kylen kan vara svår att klara sig utan då man behöver frukost alla dagar tills det är dags att flytta.

6. Dags för flytten

Sedan är det dags att flytta. Det är bra att stiga upp tidigt på morgonen så att man är beredd att göra det där sista innan flyttlasset går iväg. Ofta kan man komma på sista dagen att man har glömt något. Då är det bra om man har tid att åtgärda sådant.

7. Flyttstäda

Glöm inte bort flyttstädningen. Den är lätt att glömma bort. Bestäm redan nu vilken flyttstädningsfirma som du vill anlita. Här kan du läsa om en som du kan anlita för flyttstädning i Sollentuna: https://www.flyttstädningsollentuna.nu.

När du ska flytta i Västerås

11 apr 2019

Ska du flytta i Västerås? Behöver du hjälp med flyttningen? Som tur är finns det många både flyttfirmor och städfirmor som kan hjälpa till med allt som det innebär att flytta. Det är ju många delar som ska klaffa för att man ska kunna flytta. Allt ska packas så att det är lätt att bära ut och in alla saker som ska med. Möbler ska skruvas isär så att de är lättare att flytta. Garage och förråd ska tömmas. Hela bostaden ska vara skinande ren innan allt är klart. Har du kommit ihåg allt? Här kommer en checklista för allt som du behöver komma ihåg. 

1. Boka flyttfirma och flyttbil

Så snart som du vet vilket datum som du kan flytta, bör du boka flyttbil eller flyttfirma i fall du behöver en sådan. På det sättet säkerställer du att du kan flytta jsut den dagen som du önskar det. Det är många andra som bruakr vilja flytta runt samma datum som du. Du kakn till och med få lägre pris om du kan tänka dig att flytta ett annat datum än precis i slutet eller i början av månaden.

2. Börja packa i tid

Så snart som du vet exakt datum för din flytt kan ud skaffa hem packlådor så att du kan börja packa. Många tänker inte på att det är så mycket att packa som det sedan visar sig vara. Därför är det bra att börja packa så snart som du vet när du ska flytta. Börja med allt sådant som du inte behöver, sådant som du har packat undan i garderober, förråd och källare. På det sättet ser du till att du inte glömmer sådana saker som du inte använder särskilt många gånger eller särskilt ofta.

3.Töm förråd, garage och källare

När du packar allt som du har i garage, förråd och källare ser du samtidigt till att tömma dem. När du drar fram allt det så kanske du inser att det är en hel del av det som du inte behöver. Då kan du passa på att sälja, ge bort eller helt enkelt slänga sådant som du inte längre vill ha eller behöver.

4. Skruva isär möbler

Det är bäst att själva skruva isär möbler. På det sättet ser du till att ta tillvara alla skruvar som du sedan behöver för att skruva ihop dem igen. Om flyttkarlarna själva ska ta isär dem, vet  du aldrig vart skurvarna tar vägen och vissa av dem ramlar av i flyttbilen eller någon annanstans.

5. Töm skafferi, frys och kyl

Se till att tömma skafferi, frys och kyl i god tid. Framfrö allt det som finns i frysen. Det brukar finas mängder med kött, glass och liknande. Då kan det vara bra att vara beredd på det, när sedan flyttstädningsfirman kommer och ska rengöra frysen. Då måste den vara tömd för att de ska kunna rengöra den. Här kan du läsa mer om en städfirma som kan hjälpa till med flyttstädningen i Västerås: https://www.flyttstädning-västerås.se.

← Äldre inlägg